Overtænkning- og et tip til at slippe af med det

Del gerne opslaget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

“Var det forkert af mig, at jeg ikke selv havde lavet hønsesalaten til pigefrokosten? Det kunne Pernille aldrig finde på. Hun er så perfekt. Hun havde, som sædvanlig, lavet 4 forskellige, hjemmelavede økosalater. Hvad er der galt med mig? Hvorfor har jeg ikke det samme overskud?

Weekenden gik da ellers ok. Men – vi fik jo ikke gjort ordentlig rent og vasketøjskurven bugner stadig. Ungerne fik igen al opmærksomhed. Der trænger faktisk også til at blive malet. Vores hjem ligner snart en lejr for hjemløse. Og i morgen starter det hele forfra.

 

Hvad nu hvis?

Jeg magter det næsten ikke. Der er for lang tid til sommerferien. Og hvis jeg ikke snart tager mig sammen og udviser lidt mere initiativ og engagement på jobbet, så ender jeg med at blive fyret. Fyret!!!! Så er det jo bare et spørgsmål om tid, før min mand siger stop og vil skilles. Han er garanteret også træt af, at jeg har så lidt overskud, er irritabel og sur det meste af tiden – og i øvrigt tjener for lidt. Hvor længe er det egentlig siden vi har haft sex?

Hvad nu hvis børnene bliver mere glade for hans nye kone, end de er for mig? Hun er garanteret smuk, overskudsagtigt, altid glad – og tjener kassen. Og hvor skal jeg bo? Måske kan jeg bo hos mine forældre i starten”.

 

Kan du genkende sceneriet?

Kan du genkende scenariet? Måske med nogle lidt andre scener og en anden rollebesætning? Triggertanker der udvikler sig fra nul til hundrede på et splitsekund? Følelserne raser igennem kroppen og river alt med sig. Cirkus overtænkning. Bare uden alt det sjove. En af de mest belastende vaner vi kan have og roden til (næsten) alt ondt.

Og nu tænker du måske; Vaner? Hvad mener hun? Hvordan kan overtænkning være en vane? For måske har du bare tænkt at du er:

– Mere uheldig eller belastet end de fleste
– Et menneske der reflekterer meget
– Opvokset i en familie, hvor bekymring var en del af dagens ret. Det ligger i dine gener.
– Særlig sensitiv eller meget følsom
– En som har haft en hård start i livet eller en svær barndom
– Overbevist om at man løser problemer ved at bekymre sig og gruble meget – og at det er normalt
– Bare er på forkant med tingene og i gang med at lægge planer og undgå potentielle katastrofer

 

Overtænkning – en dårlig vane

Men jo, overtænkning er også en (dårlig) vane. Du marinerer din hjerne i negativ biokemi og bruger konstant den neurologiske 6-sporede motorvej, de negative og uproduktive tanker har skabt i din hjerne. Din hjerne tror at det er hensigtsmæssigt, fordi du konstant og gang på gang bekræfter den i det. Du tager nemlig ikke ansvar for, hvad du tillader den at kværne rundt i.

Vaner kan brydes og overbevisninger udfordres. Det kræver bevidsthed, bevidsthed, bevidsthed! Det kræver at du bliver opmærksom på, hvor meget tid, opmærksomhed og energi du bruger på fuldstændig nyttesløs tankevirksomhed. Så nu får du et lille tip til, hvad du kan gøre ved det:

 

Et tip til dig der overtænker

Prøv at binde en tynd elastik eller en snor om dit håndled. Eller tag en stor ring eller et ur på. Noget du ikke er vant til at gå med. Gerne i en stærk farve. Hver gang du får øje på din anordning, så laver du en hurtig statusopdatering. Hvad er jeg i gang med? Er jeg i gang med at gruble og bekymre mig? Du skal ikke skanne, mærke eller føle efter hvordan du har det. Bare blive opmærksom på, hvad der sker i dine tanker.

Er du i gruble- og bekymringsland, så hopper du af tanken. Flytter fokus væk fra dig selv og ud i verden – og går videre med det du var i gang med eller havde planlagt. Du kan evt. se en video om hvordan man ”hopper af en tanke” lige her:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=453&v=bI9adCWwlik

På den måde får du sat en prop i overtænknings-hullet, hjernen vælger af sig selv nye og mere hensigtsmæssige stier og du bliver mere bevidst. Over tid heler din hjerne op. Du vil stille og roligt opleve, at der bliver mere energi, glæde og overskud, fordi du nu gør noget andet end du plejer. Og er du vedholdende, så har du pludselig fået skovlen under en rigtig dårlig vane.

Du kan læse mere om metakognitiv terapi her:

Skriv gerne i kommentarfeltet om – og hvordan – du har haft glæde af tippet.

Admin

Admin

Har du noget på hjertet?

Seneste Youtube video

Følg HeartTeam på facebook

Seneste blogindlæg

Om mig

Jeg har arbejdet indenfor feltet angst, stress, depression og andre psykiske belastninger de sidste 13 år og har mere end 8.000 klientsessioner bag mig. Jeg er optaget af at hjælpe mennesker til forandring, på en fuldstændig enkel og jordnær måde. Terapi behøver ikke at være en tung og trist sag og jeg er kendt for at skabe håb hos mine klienter, med lethed og ikke mindst humor i behandlingen. Læs mere >>

Skriv op til mit nyhedsbrev

Så går du ikke glip af næste blogindlæg