Metakognitiv terapi. En helt ny tilgang til stress

Ny forskning omkring stress og dens årsager

Stress kan inddeles i to kategorier, nemlig den kortvarige og den langvarige. Kortvarigt stress er faktisk en hensigtsmæssig og helt naturlig reaktion på en opstået belastning. De mekanismer, der sættes i gang, gør kroppen klar til at præstere optimalt både fysisk og psykisk. Kroppen kommer så at sige i alarmberedskab og bliver klar til at flygte eller kæmpe. Stress er med andre ord en smart konstrueret overlevelsesmekanisme. Så langt, så godt.

Det reelle problem opstår derfor først, når vi udsættes for langvarigt stress, og stressbelastningen ikke forsvinder. Når vi begynder at blive påvirket fysisk, psykisk og emotionelt. Når vores generelle velvære og vores funktionsevne i dagligdagen bliver påvirket

Stress udløses ikke kun af overbelastninger på jobbet. Vi kan lige så godt blive stressede af ikke at have noget at lave, som ved fx arbejdsløshed, hvis vi oplever at der ikke er brug for os i fællesskabet, eller hvis vi bliver mobbet i det fælleskab, vi er en del af. 

Det kan også være stressende brændende at ønske sig et barn, men ikke at blive gravid. Har man fået børn, så kan man blive stresset af ikke at kunne få enderne til at mødes – og over konstant dårlig samvittighed.

Man kan også stresse voldsomt over den søvn der hver aften truer med ikke at indfinde sig, når man roterer i sengen som en grillkylling. Men man kan også blive stresset af, at man er så udmattet og opgivende, at man sover alt for meget.

Det kan altså, med andre ord, være næsten hvad som helst, der udløser stress hos den enkelte. Det er nemlig ikke de faktiske forhold vi står i, der giver os stress – men derimod det vi tænker om de faktiske forhold. Forklaring følger;

Den nyeste forskning omkring stress er banebrydende og vender hele vores tilgang til stress på hovedet. Den bygger på over tyve års forskning i, hvordan den menneskelige psyke fungerer.  Forskningen viser nu entydigt, at det er den store mængde af tid og opmærksomhed, du bruger på bekymringer, negative tanker og grublerier, der er den egentlige årsag til at du udvikler stress. Det kalder man med et andet ord for “overtænkning”. Alle mennesker overtænker i belastede perioder, det er helt normalt. Men det er ikke alle mennesker der bruger en god del af deres vågne tid på, måned efter måned, eller måske endda år efter år, at beskæftige med tanker der ikke er spor hjælpsomme. Gør man det – og er det blevet til en normaltilstand – så lider man af overtænkning.

Og selv om du virkelig gerne vil holde op med at overtænke, så er den dårlige nyhed, at det ikke er en tilstand du rationelt kan tænke dig ud af. Tvært imod, så er det at du konstant tænker over hvorfor du føler dig stresset, hvordan du kan få det bedre, hvorfor det lige er dig der har det sådan og hvordan du skal løse dine problemer – med til at vedligeholde din stress.  derfor først

Har jeg stress?

Måske er du bare inde i en periode, hvor du har ekstra travlt. Det er helt normalt – og det kan hjernen sagtens selv klare. Men hvis du over en længere periode oplever at du; 

* Er blevet mere glemsom, fraværende, irritabel eller kortluntet
* Har haft (mere end en) tanke om hvad der sker, hvis du ikke snart får snuden tilbage i sporet
* “worst case scenarios” fylder dine tanker, når du tænker på hvordan din dag kommer til at forløbe
* Ligger vågen den halve nat, mens tankerne kører på kogevask i dit hoved
* Regner på, hvor mange timer der er til du skal op og på arbejde, eller passe dine pligter
* Har fysiske symptomer som hjertebanken, ondt i maven, hovedpine eller nedsat immunforsvar

Så er du måske der hvor du ikke bare har travlt, men reelt har udviklet stress. 

Du forsøger måske at løse dine udfordringer ved at løbe hurtigere og hurtigere for at nå det hele. Du har måske også forsøgt, at skrue ned for dit sociale liv og alt det, der tidligere gjorde dig glad og gav dig energi, for at kunne overkomme din hverdag. Du tænker meget og du tænker længe. Analyserer og forsøger at finde forklaringer og løsninger – og lige meget hjælper det. Kroppen er måske urolig, maven i udu, du føler dig træt og udmattet – og du har slet ikke lyst eller overskud til at deltage i sociale sammenkomster og familiearrangementer. 

Hvis du kan genkende bare en del af ovenstående, ja – så er der en god chance for, at du er stresset.

Metakognitiv terapi – få skovlen under overtænkningen

Den metakognitiv terapi gør dig mere bevidst om hvor meget tid og opmærksomhed du har givet de tanker og følelser, der tidligere har styret dit liv i en uheldig retning. Bekymringer, grublerier og negative tanker er almindelige hos alle mennesker. Dem har vi alle. Det er først når du begynder at bruge for meget tid på dem og beskæftige dig for meget med dem, at de bliver et problem.

I den metakognitive terapi lærer du at blive direktør i eget hoved igen. At lade bekymringerne, grublerierne og de negative tanker være, uden at give dem nær så meget tid og opmærksomhed. Med andre ord: Du lærer at lade l*rtet være. Det eneste der fodrer din stress er nemlig al den tid du bruger på dine bekymringer, grublerier og negative tanker. Når de minimeres og begrænses, så har din stress ikke noget at leve af mere. Lidt ligesom den grimme julestjerne du fik af svigermor til sidste jul (undskyld!) og som du, sjovt  nok, glemte at passe, nippe og give gødning. Oups!!

Metakognitiv terapi - træning, øvelser og udforskning

Metakognitiv terapi er primært baseret på øvelser og udforskning af det du tænker om dine tanker. Du vil opleve det mere som undervisning eller et kursus, end som egentlig terapi. For mange er tilgangen i den metakognitive terapi en kæmpe lettelse, fordi de ikke orker at tale om fortiden, alt det svære, eller at skulle igennem en årelang terapi.

HeartMath – ro på kroppen og nervesystemet

I terapien kan det være hensigtsmæssigt at arbejde sideløbende med HeartMath meditation, hvis man døjer meget med fysiske stresssymptomer. Jeg introducerer metoden til dig, og først derefter tager du stilling til, om det er noget du ønsker at træne hjemme, imellem sessionerne. Det er der mange der har virkelig stor glæde af.

Under meditationen, får du en lille Bluetooth clips (Inner Balance Sensor) på øret, der kobles til en App – som du også skal bruge under din hjemmetræning. Den minder lidt om den feedback man får fra et puls-ur, når man træner fysisk. Her er det blot feedback fra dit nervesystem og dit hjerte, der guider dig ind i en tilstand hvor hele dit system slapper fuldstændig af og restituerer sig. Man kalder det “coherence”. Du vil mærke en markant forskel på hvordan du har det, før og efter træningen, der kun tager 10 minutter

Og udfyld dine kontaktoplysninger, så ringer jeg dig op, helt uforpligtende.

Priser

En session varer 1 time og koster kr. 1.100,-.(inkl. efterfølgende mail med resumé af sessionen).
Indledende session er dog altid på 1,5 time og koster det samme.

For virksomheder er prisen kr. 1.100,- plus moms pr. time.

De fleste klienter har brug for et sted mellem 6 og 10 sessioner.

Tidsbestilling

Du kan selv bestille tid lige her: Book tid

Der er mulighed for individuel- og gruppebehandling i Gentofte. Du kan også vælge behandling online, hvis du bor i andre dele af landet, i udlandet – eller har svært ved at forlade dit hjem.

OBS! Behandlingen kan også foregå på engelsk