Træn dine tanker – og stå fast!

Del gerne opslaget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

Den nyeste forskning fra både University of Manchester (Professor og psykolog Adrian Wells), Tromsø Universitet og Københavns Universitet viser, at metakognition, der kigger på vores “måde” at tænke på, frem for på indholdet i vores tanker – er den mest virksomme og langtidsholdbare behandlingsmetode til angst, stress og depression vi kender til i dag.

Metakognitive øvelser, koblet med HeartMath meditation, hjælper os til at træne vores opmærksomhed til at blive mere fleksibel – og til at skrue ned for bekymringer og grublerier.

Bekymringer (frygt for fremtid) og grublerier (fokus på fortid), der kører i et konstant hamsterhjul i tankerne, svarer lidt til, at en BZ’er flytter ind i samtlige rum i vores hjerne – uden at betale husleje. Det er her du skal stå fast. Det er din matrikel – og det er dig der bestemmer!

 

Træn dine tanker
Træn dine tanker1

Vi kan ikke styre vores tanker

Vi kan ikke styre de tanker der dukker op i vores tankesind. De er automatiske. Men vi kan, ved hjælp af metakognitiv træning og meditation, lære at tage kontrol over hvilke tanker vi giver opmærksomhed og tillægger værdi.

Man kan sammenligne tanker med vores mobiltelefon. Den ringer, når den ringer. Det bestemmer vi ikke selv. Den ringer, når der er en i den anden ende, der har brug for at snakke med os, eller give os en besked. Men vi bestemmer selv om vi vil tage telefonen, når den ringer. Vi bestemmer ikke selv om der bliver lagt en besked på telefonsvareren. Men vi bestemmer selv om vi vil aflytte den – og HVORNÅR.

 

Det fleksible tankesind

Små børn har evnen til at skifte fokus helt naturligt. Et barn kan stå i en voldsom krise, være utrøstelig og ulykkelig, fordi verden er faldet fra hinanden. 2 minutter efter sidder lille Harald og leger med LEGO eller dukker, som om intet var hændt. Som voksen kan man tro, at det skete ikke rigtig har gjort indtryk på barnet. Men det er bare et udtryk for, at barnets tankesind stadig er fleksibelt, og helt uden anstrengelse er fokus flyttet. Det kunne vi andre lære en del af.

Der ligger en stor frihed i at lære at tage kontrol over sit tankesind. Den enorme mænge af bekymringer, grublerier og negative tanker der farer forvildet rundt i vores hjerne, dræner os for energi og nogle gange livslyst. Når vi lærer at give de negative tanker besøgstid – nemlig når vi vælger at de er velkomne – frigives der en enorm energi til at bide livet i låret på en helt ny måde.

Det kan måske lyde som om, at sorg, krise og “jeg-er-ked-af-det” ikke er velkomment – og bare skal fejes ind under gulvtæppet. At vi ikke vil, tør eller skal kigge på det der er svært. Og det er ikke tilfældet. Vi skal bare lære, at disse følelser ikke behøver at fylde hele forruden 24/7, når vi er ude over den akutte fase. VI beslutter at give det tid, plads og omsorg, og lukker derefter døren igen. Det får ikke lov til at fylde hele knækbrødet, fra vi vågner og til vi går i seng.

Træn dine tanker2
Træn dine tanker2

Lad lortet være

Det lyder måske svært, men er fuldstændig simpelt. Metakognition handler i sin essens om at lære at “lade lortet være”. Ikke at give de drænende og bekymrede tanker energi. HeartMath meditation handler i sin essens om at lære at træne sit tankesind til at holde fokus. Og DET virker. Det virker godt hver for sig, og tre gange så godt sammen.

Alt for mange stressende tanker giver stress. Alt for mange depressive tanker giver depression. Alt for mange bange tanker giver angst. Og når disse svære tanker falder i intensitet og mængde, så stiger glæden, overskuddet, fleksibiliteten og livslysten.

Belinda

Belinda

dette er bio

Har du noget på hjertet?

Seneste Youtube video

Følg HeartTeam på facebook

Seneste blogindlæg

Om mig

Jeg har arbejdet indenfor feltet angst, stress, depression og andre psykiske belastninger de sidste 13 år og har mere end 8.000 klientsessioner bag mig. Jeg er optaget af at hjælpe mennesker til forandring, på en fuldstændig enkel og jordnær måde. Terapi behøver ikke at være en tung og trist sag og jeg er kendt for at skabe håb hos mine klienter, med lethed og ikke mindst humor i behandlingen. Læs mere >>

Skriv op til mit nyhedsbrev

Så går du ikke glip af næste blogindlæg