Om at fare vild, og hvordan man finder hjem igen, del 2

Del gerne opslaget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

Første gang jeg selv satte mig for at iagttage hvad der gik for sig i min hjernes krinkelkroge, fik jeg noget af et chok.

Jeg havde bundet en tynd, sort elastiksnor om mit håndled. Jeg gav mig selv den udfordring, at hver gang jeg bevidst opdagede, at mine tanker var bekymrede, negative, fordømmende, eller på anden måde i ikke-konstruktivt mode, så gav jeg mig selv et lille bitte smæk med elastikken. Jeg ville bruge metoden, som man kalder et ruminations-armbånd, på min klienter – og ville afprøve det på mig selv først.

Når jeg på denne meget fysiske måde var blevet bevidst, så tog jeg et par dybe indåndinger igennem hjertet og skiftede den ikke-konstruktive tanke ud med noget rart. Chokket kom, da jeg efter få timer opdagede, at mit håndled var rødt, ømt og lettere hævet. DET blev et wake-up call.

Jeg betragtede jo mig selv som et relativt glad og positivt menneske. WTF!!
Hvordan kunne mit ego få så meget magt – og uden at jeg overhovedet var bevidst om det?

Præcis det tema er blevet min altoverskyggende interesse. Nemlig hvordan vi kan gøre os mere fri af begrænsninger, overbevisninger, negative tankemønstre, ruminationer om fortiden eller bekymringer om fremtiden. Præcis den udfordring fylder meget for alle mine klienter og gjorde det også tidligere for mig selv. Ikke at være i stand til at være tilstede her og nu slider voldsomt på nervesystemet.

Så her kommer, som lovet i sidste uge, nogle bud på hvordan man kan arbejde bevidst på at tage styring over sit tankesind. Alle forslagene er afprøvet igennem mange års praksis – og de virker!

skaermbillede-2016-09-19-kl-16-11-28

1. Brug min. 10 minutter om morgenen på at meditere. Der er mange undskyldninger for at lade være. De fleste kan man stoppe direkte ned i posen med dårlige undskyldninger. Stil vækkeuret til at vække lidt tidligere. Jeg lover, det giver pote resten af dagen. HeartMath er virkelig effektivt – og tager kun 10 minutter. Det vigtigste er dog at du mediterer – og der er mange måder at komme op på bjerget på. Meditation giver mere ro, glæde, klare tanker, længere lunte – og ikke mindst humoristisk sans. Det sætter scenen for hvordan dit humør vil være resten af dagen.

2. Vær opmærksom på hvad der foregår i dit tankesind. Tag styring. Sæt dig i chaufførsædet. Din hjerne kan sammenlignes med en flok uartige aber der er ”all over the place”. De laver ravage, hvis de ikke bliver styret. Vis dem kærligt hvem der bestemmer. Forudsætningen for en ændring er, at du rent faktisk opdager hvad det er der foregår. Så brug fx tricket med elastiksnoren i en periode.

3. Når du hænger fast i en situation eller en person, der dræner dig for energi, så forestil dig, at du putter situationen eller personen ind i en stor glaskugle. Hiv i snoren der tænder for 1.000 KW pæren der sidder i loftet – og forestil dig, at der strømmer lys ned over dem eller selve situationen. Send dem en kærlig tanke og gå videre med det der er vigtigt i dit liv. I starten er det svært, men bare intentionen om at ville gøre det, er et skridt på vejen. Det er tilgivelse “light” og det giver dig en masse frihed og tankespace fra tanker der bogstaveligt talt forgifter dit sind. Giv slip, giv slip, giv slip.

4. Beslut dig for, at du ikke vil bruge tid eller energi, på at fortælle de samme negative og drænende historier om og om igen. Forestil dig at du har et klippekort. Hvert klip giver dig ret til at beskæftige dig med, eller at genfortælle situationen i 5-10 minutter daglig – max. Kommer du til at gøre det flere gange, så har du brugt næste dags klip. At give slip er en beslutning og evnen kan trænes. Her taler vi dagligdags irritationer og frustrationer – ikke traumer eller sorg.

5. Dyrk taknemmeligheden. Vær glad for det du har. Hvis du sidder og læser dette, så har du adgang til internettet og er ret sikkert iblandt de ca. 2 % af verdens befolkning der er mest privilegerede. Brug et par minutter hver aften på at gennemgå din dag og sig tak for alt det du sætter pris på i dit liv. Jeg kalder det en aftentak, andre ville kalde det en bøn. Prøv generelt at flytte dit fokus fra det du savner, mangler eller drømmer om engang i fremtiden og elsk det der er her lige NU!

6. Hav fokus på hvad du har at give til verden. Din primære opgave her på jorden er at være glad, tilfreds, taknemmelig – med andre ord, at sprede lys. Det er derfor vi er her. Vi bidrager ikke med noget ved at være sure, negative, bekymrede eller fordømmende. Tag ansvar for din energi. Gør det til en sport, uanset hvor du er, at se det som din fornemste pligt at bidrage til enhver given situation. Tænk på at du er med til at fodre jordens energifelt – og at det ikke er ligegyldigt hvad du sender ud. Vi er alle ansvarlige.

7. Få fokus lidt mere væk fra dig selv. Hele verden drejer sig ikke om dig. Se på dig selv med lidt mere humor – og grin højt når du opfører dig grinagtigt eller har taget dig selv for alvorligt. Del gerne dine betragtninger med andre. Jeg ligger tit og fniser over mig selv om aftenen inden jeg falder i søvn. Ens egen måde at være i verden på – og reaktioner – kan være ret underholdende.

8. Stop andre, kærligt og med lidt humor, når de gentagende gange hælder de samme negative vibes ud over dig. Sig til dem, ligesom du nu gør til dig selv, at de har 5-10 minutter til at brokke sig helt vildt og sprede dårlig karma. Derefter vil du forbeholde dig ret til at skifte emne til noget der bidrager positivt. Men husk at gøre det med et smil – uden at gøre den anden forkert.

Alle 8 forslag er med til at ændre den måde din hjerne fungerer på. Du får mere energi til din kognitive hjerne (den smarte del af hjernen) og mindre til det limbiske system (følelseshjernen) og reptilhjernen (overlevelseshjernen). Du ændrer også den biokemiske sammensætning i blodet fra negativ til positiv. Og det kan hurtigt mærkes.

karma3Personligt bruger jeg en time hver morgen på at “prime” min hjerne. Jeg har ikke hjemmeboende børn længere og stornyder min stille morgenstund hvor jeg mediterer, skriver, læser, reflekterer, er stille, drikker kaffe og forbinder mig med hvad jeg kalder mit større selv.

Man kan også vælge at kalde det Gud, Universet, Buddha, Allah eller hvad der nu giver mening for en. Det vigtigste for mig er, at jeg er stille og lytter om bag al den støj der normalt er tilstede 24/7 i hverdagen. Det er der der opstår de øjeblikke, hvor der ikke er tvivl og hvor alt pludselig synes så indlysende og nemt. Det er det jeg styrer efter, og forsøger at holde fast i – resten af dagen.

Mange dage betyder det, at jeg må stå meget tidligt op, men det er blevet en nødvendighed i mit liv – som jeg under ingen omstændigheder vil undvære.

Jeg kender mennesker der har små børn og meget trave liv, der står op kl. 05 om morgenen for at gøre det samme. Det er et valg, helt klart, men også et valg der gør at livet bliver mere stabilt, nemt og ikke mindst kærligt.

Men mindre kan sagtens gøre det og 10 minutter har i den grad også ret. Og har man ikke 10 minutter at bruge på sig selv hver dag, så kan man jo overveje om man overhovedet har et liv – og hvad man så vil gøre ved det?

God fornøjelse!

Belinda

Belinda

dette er bio

Har du noget på hjertet?

Seneste Youtube video

Følg HeartTeam på facebook

Seneste blogindlæg

Om mig

Jeg har arbejdet indenfor feltet angst, stress, depression og andre psykiske belastninger de sidste 13 år og har mere end 8.000 klientsessioner bag mig. Jeg er optaget af at hjælpe mennesker til forandring, på en fuldstændig enkel og jordnær måde. Terapi behøver ikke at være en tung og trist sag og jeg er kendt for at skabe håb hos mine klienter, med lethed og ikke mindst humor i behandlingen. Læs mere >>

Skriv op til mit nyhedsbrev

Så går du ikke glip af næste blogindlæg