Metakognitiv gruppeterapi - online

Metakognitiv gruppeterapi - online

– Online metakognitiv gruppeterapi er for dig der har lyst til at prøve en ny, effektiv og forskningsbaseret terapiform mod angst, stress, og depression – og alle andre tilstande, der er karakteriseret ved overtænkning. I løbet af bare 6 uger lærer du hvordan du på en nænsom måde får skovlen under den overtænkning, der er årsagen til dine udfordringer.

Online gruppeterapi er velegnet for dig er let til moderat påvirket af din tilstand. Har du svær angst, depression eller OCD – så vil individuel behandling være mere velegnet.

Du kan være med, uanset om du bor i Danmark, eller i udlandet – blot du har en stabil internetforbindelse.

Har du brugt en formue på at få det bedre?

Har du brugt tusindvis af kroner på at være i terapi og tale om fortiden og årsagerne til at du har det skidt, uden at få det markant bedre? Er du træt af at fortælle din historie om og om igen – og på den måde få  kradset ekstra godt i “såret”? Så kunne de metakognitive værktøjer, der  er baseret på den sidste nye forskning om overtænkning, måske være noget for dig.

Den synergi et gruppeforløb giver er virkelig effektiv, fordi du er sammen med andre, der kender og genkender dine problemstillinger og dine udfordringer. Du er ikke alene – der er mange andre der har det ligesom dig.Vi er max. 10 deltagere pr. hold.

Metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi er en nyere, effektiv, nænsom og moderne korttidsterapi, der gør noget ved både dine psykiske og dine fysiske symptomer. Terapiformen er udviklet af den engelske professor Adrian Wells, der har lavet banebrydende forskning omkring angst, depression og dens årsager. Den nyeste forskning fra England og Norge viser, at hele 85 % kommer godt videre i deres liv, efter bare 6-10 timers metakognitiv terapi.

Holder tankerne fest i din hjerne?

Angst, depression og stress giver dig helt automatisk alt for mange bekymringer, ubehagelige følelser og skræmmende kropsfornemmelser. Trigger-tankerne står i kø og du føler dig udmattet og sat ud af kontrol. Måske kan du genkende noget af følgende?

  • Tanken om turen i supermarkedet giver dig hjertebanken
  • Du synes at alle kigger på dig, når du en sjælden gang vover dig ud til sociale arrangementer
  • Den lille, røde plet du fandt på armen i morges, er første symptom på en dødelig sygdom (Det har du allerede Googlet)
  • Du vælger at køre en omvej på 100 km, for at undgå at køre af motorvejen (hvis du overhovedet tør køre bil)
  • Du er overdrevent opmærksom på at overvåge alt hver der foregår i dit sind. Er der noget galt? Er alt som det skal være?
  • At komme ud af sengen om morgenen, kan opleves som at gennemføre et maraton
  • Du bruger timer, dage og måneder på at tage en beslutning
  • Der er ikke så meget nyhedsværdi i dine tanker. Det er ren genbrug.
  • Du maser dig hellere 17 etager op ad trapperne, fremfor at tage elevatoren
  • Du er overdrevent opmærksom – og bange for – smittefare. Både i forhold til dig selv, og dem du holder af.
  • Du lever mere og mere isoleret, for ikke at aktivere din angst, stress eller depression.
  • Dit nærvær kan ligge på et lille sted. Du er alt for optaget af at skanne, mærke og føle efter hvad der foregår inde i dig selv.

Hvorfor lige mig?

Alle mennesker har bekymringstanker og ubehagelige følelser. Det er fuldstændig normalt. Det er altså ikke det, at du har bekymringer og grublerier, der er dit problem. Problemet opstår først, når de negative tanker får sneget sig ind i en mængde der gør, at de pludselig optager det meste af din vågne tid. Du hænger fast i en ond cirkel, du ikke selv er i stand til at komme ud af. Det meste af din tid og næsten al din opmærksomhed ryger i retning af angsten, depressionen og stressen. Og netop det forstærker og vedligeholder dine symptomer. Men sådan behøver det ikke at være.

Hvad får jeg ud af at gå i metakognitiv gruppeterapi?

På bare 6 uger lærer du hvordan du slipper din angst, stress, depression eller dine overdrevne bekymringer ved at:

  • Indgå i et let, overskueligt og gennemprøvet forløb – der virker – også på den lange bane
  • Lære nye strategier, der hjælper dig til at bekymre dig og gruble mindre
  • Blive direktør i dit eget hoved og genvinde følelsen af kontrol over dit liv
  • Få viden om, hvad det er der fremkalder, og ikke mindst vedligeholder, dine symptomer
  • Lære at fokusere på verden udenfor dig selv, i stedet for på alt det trælse der foregår inden i dig
  • Blive bevidst om hvordan dine tanker og dine overbevisninger om dine tanker, fastholder dig og påvirker din adfærd negativt
  • Lære at alle mennesker har problemer og udfordringer, men at du ikke behøver at lade dem styre dit liv
  • Være sammen med andre, der er i samme båd – og som kan komme med gensidige input og inspiration
  • Lære, at det eneste der fodrer din angst, stress og depression er at bruge al for megen tid på bekymringer og grublerier. De kan minimeres, hvis man altså ved hvordan,

Kan det virkelig være så enkelt?

Det lyder enkelt, at man på bare 6 uger kan lære at bekymre sig og gruble mindre. Det kan man. Men som med alt andet nyt, så skal du øve dig og være indstillet på selv at gøre en indsats imellem sessionerne – og træne det du har lært.

OBS! Efter hver gruppeterapi modtager du en mail med de vigtigste pointer fra dagens undervisning, som du kan læse i ro og mag derhjemme.

Du vil også modtage to indtalte meditationer, som kan bruges som en støtte undervejs i forløbet. De bruges 1-2 gange daglig  – og tager kun 10 minutter. Meditationerne giver ro i nervesystemet – og lærer dig at holde fokus.

Glem alt om traditionel gruppeterapi!

Du kommer ikke til at sidde på en pude på gulvet i strømpesokker og dele ud af dit inderste. Det er ikke en traditionel terapi, hvor vi roder i fortiden, afmonterer frygten for fremtiden og deler gamle traumer.

Gruppeterapien minder mere om et kursus, hvor vi underviser og du er deltager. 

Det eneste vi deler i grupperne, er udbyttet af undervisningen og øvelserne – og hvordan det er gået med at øve sig. Vi mødes én gang om ugen i 2 timer, hvor du lærer at bruge metoden og teknikkerne.

Praktisk

Underviser: Belinda Donkin, HeartTeam

Datoer for næste online kursus:

13/8, 20/8, 27/8, 3/9, 10/9 & 17/9

Tid: 17-19

Sted
: undervisningen foregår online. Det er en forudsætning, at du har et stabilt internet og kan finde ud af at aktivere et link.  Du ved hvordan man betjener en computer, en smartphone eller en iPad. Du skal sidde ved et bord hvor der er plads til papir og blyant – og i et rum hvor du ikke bliver forstyrret undervejs.

Pris: Kr. 3.000,- for alle 6 gange. 

OBS! Der betales et gebyr på kr. 500,- ved tilmelding (faktura fremsendes), som ikke tilbagebetales ved afmelding senere end 14 dage før kursusstart. Pladsen er først sikret, når gebyret er betalt.

Tilmeldingsfrist: 8 dage før kursusstart

Mere information: belinda@heartteam.dk eller mobil +45 40 10 33 45  

Svar på de mest almindelige spørgsmål om gruppeterapi

Hvordan ved jeg, om det er bedst for mig at vælge gruppe- eller individuel terapi?

Gruppeterapien er velegnet for dig der har angst, stress, depression eller lider af alt for mange bekymringer. Det har ikke noget at sige, om det er noget der er opstået for nylig, eller om du har haft dine symptomer i mange år. Har du svær depression, selvmordstanker eller svær OCD kan vi ikke anbefale denne form for gruppeterapi.

De problemer og bekymringer jeg har, er helt reelle – giver det så mening at gå i terapi?

Ja! Selvom der er kritiske forhold og vilkår i dit liv, kan du ændre din måde at håndtere dem på. Når du tager de metakognitive værktøjer i brug, vil du naturligvis stadig have problemerne, men uden at de nødvendigvis overskygger alt. Det vil du opleve som en stor lettelse.

Jeg har prøvet alt for min angst/stress – uden virkning. Hvordan er metakognitiv terapi anderledes?

Metakognitiv terapi adskiller sig radikalt fra andre terapiformer ved stort set ikke at beskæftige sig med tankernes indhold. Vi bruger ikke tid på at grave i fortiden og at afmontere frygten for fremtiden. Du vil lære at bekymringerne og grublerierne godt må være der – men at du kan vælge at flytte dit fokus og lade dem passe sig selv. Du lærer med andre ord at “lade lortet være”.

Skal man sidde og fortælle sin historie i plenum, når man går i gruppeterapi?
Da vi ikke roder rundt i fortiden, og på den måde lader din historie (som du helt sikkert kender til hudløshed) passe sig selv, er der meget lidt fokus på at dele “traumer”. Så i princippet behøver du ikke at fortælle spor, andet end at dele hvad du får ud af undervisningen og øvelserne.

Hvad er kriterierne for at kunne deltage?
At du er indstillet på at lære noget nyt, der kan være med til at forandre den måde, du håndterer dine tanker og følelser på. Det er afgørende, at du afprøver teknikkerne og træner mellem sessionerne.

Hvad nu hvis jeg ikke kan komme hver gang?
Det er vigtigt at du møder op alle 6 gange. Gruppeterapien er et intensivt forløb, der hele tiden bygger ovenpå det du lærte sidst.

Jeg har det så skidt, at min hjerne ikke kan lære nyt. Kan jeg så godt deltage?
Ja! Du vil opleve at dit system hurtigt falder til ro, og at din oplevelse af at have kontrol over dig selv og dine tanker stiger. Vi starter hver gang med en lille let meditationsøvelse, der øger indlæringen.

Og udfyld dine kontaktoplysninger, så ringer jeg dig op, helt uforpligtende.