Meditation er ikke noget for mig, del 2

Del gerne opslaget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest
Meditation er ikke noget for mig, vol 2

Her kommer, som lovet, anden del af indlægget om misforståelser i forhold til meditation:

Misforståelse nummer # 4 – Jeg prøver at nå et stadie af ophøjet bevidsthed.

Jeg har talt med mange mennesker, der har mængder af meditationsskuffelser bag sig. De har alle fået en forståelse af, at meditation handler om at opnå noget bestemt. Noget der angiveligt skulle ligge tæt op af spirituelle åbenbaringer, festfyrværkeri, engleglimmer og total indre idyl – og som helst skulle vare hele meditationen igennem. Hvis det er målet, så har man efter min mening planlagt en næsten skudsikker skuffelse. Det samme gælder anstrengelserne med at holde fast i oplevelsen, hvis et glimt af en sådan tilstand skulle opstå undervejs.

Det er ikke muligt at fastholde en sådan tilstand i længere tid af gangen. Tilstande kommer og går. Sådan er vi indrettet som mennesker – og sådan vil det formentlig altid være. Opstår følelsen i korte øjeblikke, så vær taknemmelig, men lad være med at have en forventning om at du kan fastholde eller blive i tilstanden. Det kan man – måske – hvis man mediterer hard core mange timer om dagen, hedder Dalai Lama, eller har mediteret i en indisk hule i 40 år i træk.

For mig handler meditation om en indre frihed, hvor jeg afholder mig fra at dømme øjeblikket, men bare betragter og accepterer det der opstår med en åben nysgerrighed. Jo mindre jeg anstrenger mig, jo mere jeg bare kan tillade mig selv at være lige nu og her og falde ind i den ro det giver – jo oftere står jeg tilbage med en følelse af dyb fred og indre stilhed når jeg er klar til at bide livet i låret igen.

Misforståelse nummer # 5 – jeg bruger meditation som en flugt når jeg føler mig udfordret.

Nogle mennesker bruger meditation som et helle eller et tilflugtssted de kan flygte ind i, når livet viser tænder, eller de bliver konfronteret med udfordringer eller følelser de ikke kan deale med. Det er som regel en skidt tilgang til meditation, for de får højest sandsynlig ikke leveret den vare de havde bestilt, og de bliver næsten helt sikkert heller ikke mere livsduelige.

En sådan strudsetaktik vil ikke give pote i form af mere ro, indsigt og balance. Meditation handler jo i vid udstrækning om at være bevidst og tilstede med ”det der er” og ”det der opstår” – også det som måske ikke føles specielt behageligt eller som udfordrer en til tænderne. Meditation giver psykisk resiliens (modstandskraft) og styrker os i at møde livet som det er, på godt og ondt. Vi bliver bedre til acceptere realiteterne og til at blive stående, når en tsunami af følelser og negative tanke kommer brusende imod os, uden at surfe med ud på bølgen. Først når vi accepterer det der er, uden at forsøge at ændre på – eller flygte fra – realiteterne, får vi handlekraft.

Misforståelse nummer # 6 – jeg kæmper en kamp for at komme tilbage til den ene fantastiske oplevelse jeg havde for mange år siden.

Det sker, at meditation i ny og næ – og helt spontant – medfører fantastiske og bevidsthedsudvidende oplevelser. Der kan også opstå glimt af visdom, åndelige indsigter, oneness følelse eller rent kropslige oplevelser. Men det er langt fra altid og det er en skidt idé at jagte et bestemt mål. Det er fantastisk når øjeblikkene ind imellem opstår, men det kan ikke tvinges frem.

Min favorit meditation (ud over min daglige hjertemeditation med min Inner Balance Sensor) er en meditation hvor jeg bare falder ind i stilheden:
Jeg starter med at tage nogle dybe vejrtrækninger, mens jeg lige scanner kroppen igennem for eventuelle spændinger. Er der noget der spænder eller gør ondt, så forestiller jeg mig at jeg trækker vejret ind i området – og slapper helt af.

Nu fokuserer jeg et par minutter på mit åndedræt. Trækker vejret dybt, roligt og regelmæssigt, mærker luften glide ind og ud af næseborene, lungerne og dernæst maven der udvider sig – og får derved mit sind til at falde til ro (fokus på vejrtrækningen ”låser” tankesindet).

I næste step ”kigger” jeg på indersiden af mine øjenlåg. Betragter mørket, stregerne, de små lysglimt og farvede prikker, mens jeg stadigvæk trækker vejret dybt og roligt. Kommer der tanker – og det gør der – så registrerer jeg dem blot, uden at gå ind i dem eller bedømme dem og skubber dem blidt til side. Efter et stykke tid opstår der, på de gode dage, en form for tomrum, en dyb stilhed, som jeg forestiller mig at jeg falder ind i – uden at have fokus på noget som helst. Det er så dejligt, at jeg næsten kan have svært ved at forlade tilstanden igen. Det opleves som dyb fred, accept af alting og taknemmelighed over bare at være til. Faktisk er det lige før jeg har vinger på bag efter.

Nogle gange er der bare ro i min krop og i mine tanker efter meditationen. Andre gange har mine tanker for travlt med at lave lister eller laver ”Monkey Mind” med mig – og så er det også ok.

Så meditation er altså en ikke-anstrengt men fokuseret proces, hvor man bare ER. Jo mere man jagter noget bestemt, jo mindre vil man efter min mening få ud af sine målrettede bestræbelser. Vær nysgerrig, se hvad der sker, men slip forventningerne eller ønsket om at der skal komme noget bestemt ud af din meditation. Slip for en gang skyld kontrollen helt, fald ind i roen og stilheden – uden at skulle præstere – og se hvad der sker. Du behøver ikke at sidde med en røgelsespind i øret, eller anskaffe dig dyre meditationspuder og måtter. Bare kom i gang. Start med 10 minutter et par gange om ugen og udvid gradvist rammen, indtil du finder noget der virker for dig. Tag evt. et kursus, eller find nogle at gøre det sammen med. Det er meget dejligt at meditere i grupper.

Så giv slip, eksperimenter med hvad der virker bedst for dig – og drop alle forventningerne om at opnå noget bestemt.

God fornøjelse.

Belinda

Belinda

dette er bio

Har du noget på hjertet?

Seneste Youtube video

Følg HeartTeam på facebook

Seneste blogindlæg

Om mig

Jeg har arbejdet indenfor feltet angst, stress, depression og andre psykiske belastninger de sidste 13 år og har mere end 8.000 klientsessioner bag mig. Jeg er optaget af at hjælpe mennesker til forandring, på en fuldstændig enkel og jordnær måde. Terapi behøver ikke at være en tung og trist sag og jeg er kendt for at skabe håb hos mine klienter, med lethed og ikke mindst humor i behandlingen. Læs mere >>

Skriv op til mit nyhedsbrev

Så går du ikke glip af næste blogindlæg