Eksamensmonsteret

Del gerne opslaget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

Alting strutter af saft og kraft i disse dage. Foråret står i fuldt flor og varsler om en – forhåbentlig – varm og lang sommer. De fleste af os har svært ved at få armene ned og kan mærke hvordan energien og glæden langsomt får varmet kroppen og sindet op efter en lang, smattet og kold vinter. Men for mange unge bliver foråret og forsommeren et langt helvede af angst og uro, inden de kan falde til ro og bide sommeren i låret. Monstret står på lur, eller har måske allerede indtaget og manifesteret sig, i en stor del af landets teenagere. Eksamen står for døren.

Eksamensangst

American Psychological Assocation har for nylig gennemført en stressundersøgelse af 1.018 teenagere i alderen 13-17 år. Den viser, at unge generelt føler sig mere stressede end voksne. De føler sig både overvældede, magtesløse og deprimerede som en følge heraf. De selvrapporterede, usunde og høje stressniveauer, bevirker at de unge oplever en negativ belastning på både familieliv, arbejdsliv og skole. Hele 83 % angiver skolen som delvis, eller udelukkende – kilde til deres stress. Samtidig angiver de, at de ikke aner hvordan de skal håndtere stressen.

Mange af de unge, om det er i USA eller Danmark – belastes yderligere i forbindelse med eksamen. Desværre er der i Danmark stadig en tradition for, at eksamensangst behandles med betablokkere og anden medicin. Denne vinkel på stresshåndtering har meget lidt at gøre med indre lederskab. Den lærer de unge, at løsningen på problemet ligger udenfor dem selv, istedet for inden i dem selv. At en pille fjerner ubehaget – midlertidigt – nemt og bekvemt. Angst og uro bliver noget der skal fjernes og fixes som et symptom – uden at kigge på hvad den udløsende årsag er, og hvad der kan gøres for at klæde de unge på til selv at kunne mestre og løse udfordringen.

Jeg har haft utallige unge igennem forløb, hvor eksamensangst har været omdrejningspunktet for behandlingen. Samtlige unge har haft større eller mindre sociale udfordringer, der har rakt ud over eksamen. Enkelte af dem har været så belastede, at deres livskvalitet har været stærkt begrænset. En del af dem har tillige været medicineret.

Samtlige unge, der har været igennem “eksamensklar” har lært at stabilisere nervesystemet, opbygge psykisk resiliens* og at kunne berolige sig selv i situationer hvor de er maximalt udfordret. De har lært at meditere ved hjælp af HeartMath og de har lært her-og-nu teknikker, som bruges ved akut udløst stress. Samtlige unge har oplevet en markant reduktion af stresssymptomer, en oplevelse af øget livsmestring og en større livskvalitet.

Test edge

TestEdge® National Demonstration Study, en videnskabelige undersøgelse fra USA, hvor studerende deltog i et forsøg med HeartMath træning, viste at der var en væsentlig reduktion af de stress symptomer eleverne oplevede. Heriblandt var følelser som ensomhed, tristhed, vrede, depression og skuffelse. Mest opsigtsvækkende var, at 75 % af de elever der deltog i studiet – og som tidligere oplevede eksamensangst  (studiets hovedfokus) – oplevede en markant nedgang i deres stress niveau ved studiets afslutning.

Her kan du se hvad et par af de unge fortæller om “eksamensklar” forløbet:

“Lige nu føler jeg, at jeg er klar til eksamen psykisk, selv om kurset kun har varet 3,5 timer. Og der er jo noget tid at øve sig i endnu – så jeg tror helt sikkert at det kan nå at blive endnu bedre. Jeg vil også bruge det, hvis det har været en dårlig dag. Lige tage den med ro i 5 minutter, hvor jeg tænker på de gode ting i livet og alle glæderne. Tak for en FED oplevelse!!”
Freja, 15 år

“Rigtig spændende – og langt over min forventning. Jeg havde godt nok svært ved at se mig selv sidde og meditere – og havde en DEL fordomme. Jeg har lært rigtig meget og  har fået mange gode teknikker med mig hjem. Det giver mig en følelse af overskud, mere energi, glæde og en evne til at holde humøret oppe, selv i svære situationer.”
Mikkel, 22 år 

“Det har været et super lærerigt forløb. Jeg vil bruge min nye viden til at lære at blive mere rolig til eksamen – og når jeg engang skal præstere foran mange mennesker på én gang.”
Mathilde, 15 år 

* psykologisk begreb om en særlig modstandskraft, der gør, at nogle mennesker klarer sig godt på trods af, at deres livsbetingelser

Belinda

Belinda

dette er bio

Har du noget på hjertet?

Seneste Youtube video

Følg HeartTeam på facebook

Seneste blogindlæg

Om mig

Jeg har arbejdet indenfor feltet angst, stress, depression og andre psykiske belastninger de sidste 13 år og har mere end 8.000 klientsessioner bag mig. Jeg er optaget af at hjælpe mennesker til forandring, på en fuldstændig enkel og jordnær måde. Terapi behøver ikke at være en tung og trist sag og jeg er kendt for at skabe håb hos mine klienter, med lethed og ikke mindst humor i behandlingen. Læs mere >>

Skriv op til mit nyhedsbrev

Så går du ikke glip af næste blogindlæg