Metakognitiv gruppeterapi

– Metakognitiv gruppeterapi er for dig der har lyst til at prøve en ny, effektiv og forskningsbaseret terapiform mod angst, stress,
depression og overtænkning.

Har du brugt tusindvis af kroner på at være i terapi og tale om fortiden og årsagerne til at du har det skidt, uden at få det markant bedre? Er du træt af at fortælle din historie om og om igen – og på den måde få  kradset ekstra godt i “såret”? Så kunne kombinationen af HeartMath (der hjælper dig af med dine fysiske symptomer) og Metakognitive værktøjer (der hjælper dig af med dine psykiske symptomer), der begge er videnskabelig udviklede værktøjer, være noget for dig.

Den synergi et gruppeforløb kan generere er virkelig effektiv, fordi du er sammen med andre, der kender og genkender dine problemstillinger og dine udfordringer. Du er ikke alene – der er mange andre der har det ligesom dig.
Vi har max. 10 deltagere pr. hold.

 

Metakognitiv terapi er en ny, effektiv og moderne korttidsterapi, der gør noget ved både dine psykiske og dine fysiske symptomer. Den er udviklet af den engelske professor Adrian Wells, der har lavet banebrydende forskning omkring angst og dens årsager. Den nyeste forskning fra England og Norge viser, at hele 85 % kommer godt videre i deres liv efter bare 5-7 sessioner, med metakognitiv terapi.

HeartMath er en lille meditationsøvelse, der er let at lære, kun tager ca. 10 minutter – og som giver fuldstændig ro i nervesystemet. Det virker som flødeskum på et forpint og skræmt nervesystem og er udviklet på HeartMath forskninginstituttet i USA. Metoden har igennem snart to årtier hjulpet folk af med deres fysiske symptomer på angst og stress.

Metakognitiv terapi og HeartMath er de to evidensbaserede metoder, vi som de første i DK har kombineret. Effekten holder, fordi både metakognitiv terapi og HeartMath er værktøjer, der virker på den lange bane.

Holder tankerne deres egen fest i din hjerne?

Angst og stress medfører helt automatisk alt for mange bekymringer, ubehagelige følelser og skræmmende kropsfornemmelser. De står i kø og du føler dig fuldstændig udmattet og sat ud af kontrol når fx:

  • Bare tanken om turen i supermarkedet giver dig hjertebanken
  • Fremlæggelsen i næste uge holder dig vågen hele natten
  • Du synes at alle kigger på dig, når du en sjælden gang vover dig ud til sociale arrangementer
  • Den lille, røde plet du fandt på armen i morges er første symptom på en dødelig sygdom (Det har du allerede Googlet)
  • Du vælger at køre en omvej på 100 km, for at undgå at køre af motorvejen (hvis du overhovedet tør køre bil)
  • Det at køre over en bro/igennem en tunnel kan opleves mere skræmmende end en flok sultne løver i baghaven
  • Selv det at komme ud af sengen, kan opleves som at gennemføre et maraton
  • Du hellere maser dig 17 etager op ad trapperne, fremfor at tage elevatoren
  • Du nægter at røre ved håndtag, fordi det kan være forbundet med smittefare
  • Du oplever at du ikke kan synke, eller spise når andre kigger på dig
  • Du lever mere og mere isoleret, for ikke at aktivere din angst, stress eller depression.

 

Hvorfor lige mig?

Alle mennesker har bekymringstanker og ubehagelige følelser. Det er fuldstændig normalt. Det er altså ikke det, at du har bekymringer og grublerier, der er dit problem. Problemet opstår først, når de negative tanker får sneget sig ind i en mængde der gør, at de pludselig optager det meste af din vågne tid. Du hænger fast i en ond cirkel, du ikke selv er i stand til at komme ud af. Det meste af din tid og næsten al din opmærksomhed ryger i retning af angsten og stressen – og det forstærker og vedligeholder dine symptomer. Sådan behøver det ikke at være.

Hvad får jeg ud af at gå i metakognitiv gruppeterapi?

På bare 6 uger lærer du hvordan du slipper din angst, stress og overdrevne bekymringer ved at:

  • Indgå i et let overskueligt og gennemprøvet forløb – der virker – også på den lange bane
  • Lære nye strategier, der hjælper dig til at bekymre dig og gruble mindre
  • At blive direktør i dit eget hoved og genvinde følelsen af kontrol over dit liv
  • Få viden om, hvad det er der fremkalder, og ikke mindst vedligeholder, dine symptomer
  • Lære at fokusere på verden udenfor dig selv, i stedet for på alt det trælse der foregår inden i dig
  • Blive bevidst om hvordan dine tanker og dine overbevisninger om dine tanker, fastholder dig og påvirker din adfærd negativt
  • Lære at alle mennesker har problemer og udfordringer, men at du ikke behøver at lade dem styre dit liv
  • Være sammen med andre, der er i samme båd – og som kan komme med gensidig input og inspiration


Det lyder enkelt, at man på bare 6 uger kan lære at bekymre sig og gruble mindre. Det kan man. Men som med alt andet nyt, så skal du øve dig og være indstillet på selv at gøre en indsats imellem sessionerne – og øve dig på det du har lært.

OBS! Efter hver gruppeterapi modtager du en mail med de vigtigste pointer fra dagens undervisning, som du kan læse i ro og mag derhjemme.

Glem alt om traditionel gruppeterapi!

Du kommer ikke til at sidde på en pude på gulvet i strømpesokker og dele ud af dit inderste. Det er ikke en traditionel terapi, hvor vi roder i fortiden, afmonterer frygten for fremtiden og deler gamle traumer.

Gruppeterapien minder mere om et kursus, hvor vi underviser og du er deltager. Alle sessioner starter med en let HeartMath øvelse, der med det samme dæmper dine fysiske symptomer og gør dig mere modtagelig for indlæring.

Det eneste vi deler i grupperne, er udbyttet af undervisningen og øvelserne – og hvordan det er gået med at øve sig. Vi mødes én gang om ugen i 2 timer, hvor du lærer at bruge metoden og teknikkerne.

Praktisk

Undervisere: Grethe Muff Enevoldsen, Flyt Fokus & Belinda Donkin, HeartTeam

Aftenhold kl. 17-19:
25/4 – 2/5 – 9/5 – 16/5 – 23/5 – 30/5

Sted: HeartTeam, Kirketorvet 1, st. th., 2820 Gentofte (400 m fra Gentofte Station og gratis parkering uden for døren)

Pris: Kr. 3.500,- for alle 6 gange. Betalingen kan evt. deles op i to rater

Tilmeldingsfrist: Senest 4 dage før kursusstart

Mere information: belinda@heartteam.dk eller mobil +45 40 10 33 45

Svar på de mest almindelige spørgsmål om gruppeterapi:

 

Hvordan ved jeg, om det er bedst for mig at vælge gruppe- eller individuel terapi?

Gruppeterapien er velegnet for dig der har angst, stress, depression eller lider af alt for mange bekymringer. Det har ikke noget at sige, om det er noget der er opstået for nylig, eller om du har haft dine symptomer i mange år. Har du svær depression, selvmordstanker eller svær OCD kan vi ikke anbefale denne form for gruppeterapi.

 

De problemer og bekymringer jeg har, er helt reelle – giver det så mening at gå i terapi?

Ja! Selvom der er kritiske forhold og vilkår i dit liv, kan du ændre din måde at håndtere dem på. Når du tager de metakognitive værktøjer i brug, vil du naturligvis stadig have problemerne, men uden at de nødvendigvis overskygger alt. Det vil du opleve som en stor lettelse.

 

Jeg har prøvet alt for min angst/stress – uden virkning. Hvordan er metakognitiv terapi anderledes?

Metakognitiv terapi adskiller sig radikalt fra andre terapiformer ved stort set ikke at beskæftige sig med tankernes indhold. Vi bruger ikke tid på at grave i fortiden og at afmontere frygten for fremtiden. Du vil lære at bekymringerne og grublerierne godt må være der – men at du kan vælge at flytte dit fokus og lade dem passe sig selv. Du lærer med andre ord at “lade lortet være”.

 

Skal man sidde og fortælle sin historie i plenum, når man går i gruppeterapi?
Da vi ikke roder rundt i fortiden, og på den måde lader din historie (som du helt sikkert kender til hudløshed) passe sig selv, er der meget lidt fokus på at dele “traumer”. Så i princippet behøver du ikke at fortælle spor, andet end at dele hvad du får ud af undervisningen og øvelserne.

 

Hvad er kriterierne for at kunne deltage?
At du er indstillet på at lære noget nyt, der kan være med til at forandre den måde, du håndterer dine tanker og følelser på. Det er afgørende, at du afprøver teknikkerne og træner mellem sessionerne.

 

Hvad nu hvis jeg ikke kan komme hver gang?
Det er vigtigt at du møder op alle 6 gange. Gruppeterapien er et intensivt forløb, der hele tiden bygger ovenpå det du lærte sidst.

 

Jeg har det så skidt, at min hjerne ikke kan lære nyt. Kan jeg så godt deltage?
Ja! Du vil opleve at dit system hurtigt falder til ro, og at din oplevelse af at have kontrol over dig selv og dine tanker stiger. Vi starter hver gang med en lille let meditationsøvelse, der øger indlæringen.

gruppeterapi, angst, stress

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.