Har jeg stress?

Spekulerer du på om der er noget helt galt med din hjerne? Er du blevet mere glemsom, fraværende eller kortluntet? Har du haft (mere end en) tanke om hvad der sker, hvis det aldrig bliver bedre? Er “worst case scenarios” en stor del af repertoiret, når du tænker på hvordan din dag kommer til at forløbe? Ligger du ind imellem – eller altid – vågen den halve nat, mens tankerne kører på kogevask i dit hoved? Alt imens du regner på, hvor mange timer der er til du skal op og på arbejde, eller passe dine pligter? 

Tillad mig at gætte

Jeg gætter på – og det er et ret kvalificeret gæt – at du samtidig løber hurtigere og hurtigere for at nå det hele. Måske skruer du også mere og mere ned for dit sociale liv og alt det, der tidligere gjorde dig glad og gav dig energi. Jeg gætter også på, at du bliver oftere syg end du plejer og måske  er mere distræt, end du synes er acceptabelt.

Hvis du kan genkende bare en del af ovenstående, ja – så er der en god chance for, at du er stresset.

Stress – er det noget jeg skal lære at leve med?

Stress er heldigvis ikke en tilstand du skal lære at leve med, eller noget som gør dig specielt sårbar resten af livet. Med metakognitiv terapi og HeartMath meditation, som jeg kombinerer, får du to evidensbaserede værktøjer. De hjælper dig ikke kun i forhold til den stress du oplever i din nuværende situation. Du lærer også at holde balancen fremover. Selv når livet rusker dig og viser tænder. 

Vi kommer ikke til at interessere os for de hændelser eller traumer i fortiden, der har udløst eller fremkaldt din tilstand. Vi bruger også kun meget lidt tid på at kigge på indholdet i dine tanker. Vi bruger heller ikke tid på, at du skal lære at erstatte dine negative tanker med positive. Fokus ligger på at lære dig, hvordan du selv kan regulere dine tanker og følelser. Hvordan du kan skrue ned for – og begrænse og minimere din overtænkning.

Jeg har stress, skal jeg så sygemeldes?

Måske tror du (og frygter) at du får af vide af mig, at du enten skal sygemeldes eller sige dit job op? At det er nødvendigt, for at du kan få det bedre. Måske er det en af grundene til, at du har været bange for – eller længe om – at søge hjælp? 

Men kuren mod stress er sjældent (alt for meget) ro og tid alene. Selv om det er det mange psykologer og terapeuter anbefaler. Det at sygemelde sig, eller sige sit job op, vil blot medføre at du får endnu mere tid til at gruble og bekymre dig. Det bruger du rigelig tid på i forvejen. Mange af mine klienter henvender sig efter en god lang ferie. Fordi de har fået det værre af at holde fri. Derfor anbefaler vi i den metakognitive terapi, at du, så vidt muligt, holder fast i en almindelig hverdag. Måske med lidt småjusteringer. Jeg beder dig med andre ord ikke om at lukke ned for dit liv og dine aktiviteter – men hjælper dig istedet med at fastholde et normalt liv og leve det.

Mere et kursus – end terapi (og du skal selv gøre en indsats)

Metakognitiv terapi er primært baseret på øvelser og udforskning af det du tænker om dine tanker. Du vil opleve det mere som undervisning eller et kursus, end som egentlig terapi. For mange er tilgangen i den metakognitive terapi en kæmpe lettelse, fordi de ikke orker at tale om fortiden, alt det svære, eller at skulle igennem en årelang terapi.

Du skal være indstillet på, at du både i sessionerne, men også hjemme, skal øve dig. Fuldstændig ligesom hvis du havde besluttet dig for at lære at spille på tuba. Du skal være indstillet på at bruge ca. 1/2 time daglig. Til gengæld kan jeg garantere dig for, at du hurtigt vil få det bedre.

HeartMath – ro på kroppen og nervesystemet

HeartMath er første skridt på vejen. Du får en lille clips (Inner Balance Sensor) på øret, der kobles til en App – som du også skal bruge under din hjemmetræning. Den minder lidt om den feedback man får fra et puls-ur, når man træner fysisk. Her er det blot feedback fra dit nervesystem og dit hjerte, der guider dig ind i en tilstand hvor hele dit system slapper fuldstændig af og restituerer sig. Man kalder det “coherence”. Du vil mærke en markant forskel på hvordan du har det, før og efter træningen, der kun tager 10 minutter.

Metakognitiv terapi – lær at tænke mindre

Den metakognitiv terapi gør dig mere bevidst om hvor meget tid og opmærksomhed du har givet de tanker og følelser, der tidligere har styret dit liv i en uheldig retning. Bekymringer, grublerier og negative tanker er almindelige hos alle mennesker. Dem har vi alle. Det er først når du begynder at bruge for meget tid på dem og beskæftige dig for meget med dem, at de bliver et problem.

I den metakognitive terapi lærer du at blive direktør i eget hoved igen. At lade bekymringerne, grublerierne og de negative tanker være, uden at give dem nær så meget tid og opmærksomhed. Med andre ord: Du lærer at lade l*rtet være. Det eneste der fodrer din stress er nemlig al den tid du bruger på dine bekymringer, grublerier og negative tanker. Når de minimeres og begrænses, så har din stress ikke noget at leve af mere. Lidt ligesom den grimme julestjerne du fik af svigermor til sidste jul (undskyld!) og som du, sjovt  nok, glemte at passe, nippe og give gødning. Oups!!

Priser

En session varer 1 time og koster kr. 1.000,-.
Indledende session er dog altid på 1,5 time og koster det samme.

For virksomheder er prisen kr. 1.100,- plus moms pr. time.

De fleste klienter har brug for et sted mellem 6 og 10 sessioner.

Tidsbestilling

Du kan selv bestille tid lige her: Book tid

Der er mulighed for individuel- og gruppebehandling i Gentofte. Du kan også vælge behandling online, hvis du bor i andre dele af landet, i udlandet – eller har svært ved at forlade dit hjem.

OBS! Behandlingen kan også forgå på engelsk

 

 

 

Updating…
  • Ingen varer i kurven.