Sig farvel til angsten med biofeedback, og få dit liv tilbage

– Siger du ind imellem nej tak til rejser, sammenkomster med kollegerne, fester eller familiefødselsdage? Har du svært ved at sove alene, gå i et supermarked, gå i bad uden at døren står vidt åben, køre bil eller at tage toget? Ikke fordi du ikke har lyst, men fordi du er angst for angsten – og er bange for at aktivere den?

 

Biofeedback mod angst 1

Biofeedback mod angst1

Angst som tilstand

Du er ikke alene. Hver fjerde eller femte danskere vil på et eller andet tidspunkt i livet opleve angst. Angst er en tilstand, der kan gøre livet næsten ubærligt og som kan medføre stor social isolation. Det er en følelse af at miste kontrollen med sit liv, og med alt det der før var “normalt”.

 

Hos HeartTeam bruger jeg HeartMath Biofeedback og metakognitiv terapi som behandling mod angst. Mere end 85 % af mine klienter kan mærke en positiv ændring på deres symptomer, allerede efter første behandling. Det giver håb. For er der noget man er bange for når man har angst, så er det at det aldrig går væk.

 

Angsten sætter sig dybe spor, både hos den der lider af angst, men også hos de pårørende. De lider nemlig også under de begrænsninger som angsten sætter for familiens udfoldelse. Det kan medføre stor skyldfølelse og skam – og en følelse af at være “svag” og til besvær hos den angste. Det bliver hurtigt en kamp for at holde fast i en normal hverdag – og som kan lægges oven i en “angst for angsten”, der topper håbløsheden.

 

Symptomer på angst

For nogle kommer og går angsten uden varsel. Det kalder man panikangst. For andre er angsten en konstant medspiller, der præger næsten alle aspekter af livet. Det kalder man generaliseret angst. Symptomerne kan være at hjertet hamrer i brystet, hænderne bliver klamme, det kan føles som om verden trænger sig ind på livet af en, eller at verden er uvirkelig. Man kan opleve at alting flimrer, man kan få kvælningsfornemmelser og være reelt bange for at dø. Noget er gået galt og hele nervesystemet reagerer som om der var 50 sultne løver i hælene på en.

 

For andre mennesker kan symptomerne synes irrationelle, uforståelige og helt ude af proportioner med virkeligheden. Men for den der oplever angsten er det mere end virkeligt. Hele kroppens alarmsystem er tunet ind på kamp eller flugt, den rationelle hjerne (pandelapperne) er sat fuldstændig ud af spillet og den angste uden for rækkevidde af sund fornuft.

 

I løbet af kort tid vil hele nervesystemet køre på fuldt blus, og sende signaler ud om at verden er et farligt sted at være. Den angste vil være i konstant alarmberedskab og det autonome nervesystem (ANS) får aldrig rigtig mulighed for at restituere sig. Det er en tilstand man ikke kan tænke sig ud af, på et rationelt niveau og inden man får set sig om, er “alarm, farligt, pas på” blevet kroppens normaltilstand.

 

Oven i det – og ikke mindst på grund af det – kæmper de fleste angste med bekymringstanker om fremtiden og grublerier om fortiden. Et lille rødt mærke på armen bliver til et sikkert tegn på kræft. En ægtefælle der kommer 5 minutter for sent, ligger helt sikkert død på motorvejen. Politiet ringer på lige om lidt. Var det ikke en sirene fra en ambulance jeg hørte lang væk? Jeg skal være alene resten af mit liv. Huset skal sælges, børnene vokser op som kriminelle, fordi de ingen far har haft – osv. osv. Der opstår et pinefuldt bombardement af negative tanker, som ikke kan afledes med viljens kraft eller fornuften. Hos nogle angste kører disse bekymringer og grublerier i næste alle vågne timer.

 

De udløsende tanker opstår hos os alle i større eller mindre grad.  De kaldes triggertanker og udløser straks en strøm af bekymringer. Hos mennesker der ikke lider af angst vil bekymringerne hurtigt miste deres kraft, løbe tør for brændstof – og opmærksomheden vil naturligt rette sig imod noget andet. Men den angste tror ikke at det kan lade sig gøre at styre tankerne og oplever sig underkastet tankernes vilje. Man bliver til en lille båd uden sejl og ror, der bliver kastet rundt på et stormfuldt hav.

 

Første skridt i behandlingen

Behandlingens første skridt er at afdække graden af belastning. Altså grunden til at angsten er dukket op som en tyv i natten. Der er vil altid være hændelser, årsager og omstændigheder, der sammenlagt har givet en for stor belastning. Det får nervesystemet til at låse sig fast i et default mode der hedder FARE. Sammen afdækker vi historien og de indbyggede belastninger, der sammenlagt har fået angsten til at bryde ud. Det medfører altid en lettelse hos den angste, fordi årsagen til angsten pludselig bliver tydelig og mere forståelig.

 

Biofeedback mod angst 2

Biofeedback mod angst 2

Angst er nemlig IKKE et tegn på svaghed, men et tegn på at den angste har været udsat for belastninger – bevidst eller ubevidst – i alt for lang tid. Der er altid en årsag til at angsten dukker op, det er ikke en tilstand der dukker op ud af det blå.

 

Andet skridt i behandlingen

Næste skridt, der introduceres, allerede ved første session, er HeartMath Biofeedback  meditation mod angst. Meditationen sigter målrettet mod at få løst op for det fastlåste nervesystem. Allerede efter første behandling er der tydelige tegn på bedring. Det er med til at give håb. De angste tanker og følelser, der før stod i kø, vil være trådt mere i baggrunden. Åndedrættet er roligere – og de fysiske symptomer fra kroppen er mindsket eller helt væk.

 

Biofeedback meditation er udviklet af The HeartMath Institute i Californien, og har vist sig at være noget af det mest effektive mod angstsymptomer. Det er denne biofeedback metode jeg har anvendt hos HeartTeam igennem de sidste knap 10 år. Det er bl.a den fortsatte anvendelse af meditation der gør at angsten ikke vender tilbage.

 

Tredje skridt i behandlingen

Den metakognitiv terapi starter først når nervesystemet er på vej tilbage i sin mere naturlige tilstand. Terapien sigter mod at den angste bliver bevidst om de tanker og følelser der tidligere har styret tilværelsen i en uheldig retning – og at lære at det “kun” er tanker. Og tanker har kun den værdi eller kraft vi tillægger dem. Tanker er tanker – og tanker kommer og går. Det er først når vi begynder at beskæftige os med dem, at de får magt over os. I terapien lærer du, ved hjælp af metakognition, at tage styringen over dine tanker tilbage. At lade tankerne være, uden at give dem opmærksomhed. Med andre ord: Du lærer at “lade lortet være”.

 

Metakognitiv terapi er en yderst effektiv terapiform, der hurtigt giver resultater i form af mere ro, klarere tanker og mere energi. Selv små ændringer i måden at tænke på og måden at opleve livet på, kan give meget store ændringer ift. livsglæde, mening og følelsen af at høre til i verden.

 

Din indsats

Du skal være indstillet på, at behandlingerne kun virker, hvis du er committet til at arbejde med tingene hjemme – imellem samtalerne. Det betyder, at du skal afsætte 3 x 10 minutter til træning af biofeedback mod angst daglig og til at integrere små meta kognitive øvelser i din hverdag. Men bare rolig – du bliver hurtigt afhængig og vil ikke undvære det. Til gengæld kan jeg så garantere, at du hurtigt vil få det bedre.

 

Du kan læse mere om hvad mine klienter siger om behandlingerne her:

Du kan kontakte mig for at bestille en tid her:

 

 

 

 

 

 

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.