Metakognitiv terapi – for dig der bøvler med angst, stress, depression eller overtænkning

Den metakognitive terapi adskiller sig fra den måde man traditionelt set har arbejdet med psykiske udfordringer. For mange er det en kæmpe lettelse, fordi de ikke orker at tale mere om alt det svære, eller at skulle igennem en årelang terapi. I den metakognitive terapi interesserer vi os ikke så meget for de hændelser eller traumer i fortiden, der har udløst eller fremkaldt din tilstand. Vi bruger også kun meget lidt tid på at kigge på indholdet i dine tanker. Vi bruger heller ikke tid på, at du skal lære at erstatte dine negative tanker med positive. Fokus ligger på at lære dig, hvordan du selv kan regulere dine tanker og følelser. Hvordan du kan skrue ned for – og begrænse og minimere din overtænkning.

Metakognitiv terapi har ikke fokus på “hvorfor?”

Man behøver ikke at vende hver en sten i sin fortid for at få det bedre, eller at arbejde på at erstatte de svære tanker med positiv tænkning. Tvært imod faktisk. Metakognitiv terapi bygger på den (forskningsbaserede) præmis, at vi får det bedre når vi lærer at gøre mindre, ikke mere, med vores tanker, følelser og kropsfornemmelser. Du lærer med andre ord at tænke mindre og at “lade lo*tet være”.

Tanker i sig selv, er ikke noget problem Kontaktknap, ny

I terapien lærer du hurtigt, at tanker i sig selv ikke er noget problem. Tanker er mentale konstruktioner, der ikke har anden værdi, end den vi tillæger dem. Problemet ligger i hvad du gør med tankerne, når de opstår. Om du inviterer dem indenfor på kaffe, kage og masser af opmærksomhed – eller om du afviser dem venligt, men bestemt. Som en irriterende nabo, der hele tiden banker på din dør, eller et barn der vil have slik og endnu ikke har lært behovsudsættelse. Du lærer hurtigt, at rigtig mange tanker og følelser blot skal have lov til at passe sig selv, uden at få yderligere opmærksomhed. De må sådan set gerne være der, men du behøver ikke at rode med dem.

Kan den metakognitive terapi lære mig at stoppe tankerne?

Nej, det kan nemlig ikke lade sig gøre! Tanker er fuldstændig automatiserede. Det vil sige, at du ikke selv vælger hvilke tanker der dukker op i dit sind. Tanker kommer og tanker går i en konstant og flygtig strøm. Sådan er det for alle mennesker (også Dalai Lama). Men det er ikke alle mennesker, der bruger al deres vågne tid på at bekymre sig, gruble og rode med de negative tanker. Hos dem mister de negative tanker hurtigt deres kraft og energi. Tankerne får ikke lov til at sparke ubehaget i gang.

Hvad lærer jeg i metakognitiv terapi?

Essensen er, at man ikke nødvendigvis skal tro på, eller beskæftige sig med alt hvad man tænker. De tanker der ikke får opmærksomhed, forsvinder nemlig helt af sig selv. Tanker, følelser og kropsfornemmelser er flygtige. Sådan er vores hjerne indrettet. Fuldstændig på samme måde som en togstrækning der ingen passagerer har, bliver nedlagt af staten.

Hvis du har et sår på knæet, heler det så, hvis du hele tiden piller i det og roder med det? Nej, vel! På samme måde skal du lære, at hvis du bruger mindre tid og opmærksomhed på alle de negative tanker, bekymringer og grublerier, der hidtil har optaget dig det meste af din vågne tid (gætter jeg på) så forsvinder de på magisk vis af sig selv.

Metakognitiv terapi er primært baseret på øvelser og udforskning. Du vil opleve det mere som undervisning eller et kursus, end som egentlig terapi. Du skal være indstillet på, at du både i sessionerne – men også hjemme – skal øve dig. Fuldstændig ligesom hvis du havde besluttet dig for at lære at spille på et nyt instrument.

Hvad får jeg ud af metakognitiv terapi?

Du skal regne med at du skal bruge 6-10 sessioner på behandlingen. Den tid du tidligere har brugt på at være fanget i din overtænkning, kan du derefter bruge på fx at:

– Leve livet, uden hele tiden at være bange for hvornår du får det dårligt

– Rejse, uden at være bange for både udturen, hjemturen – og alt det der ligger ind imellem

– Køre i elevator, uden at tro at du skal dø

– Deltage i fødselsdage, arrangementer og sociale sammenkomster – uden problemer

– Køre på motorvej – og selv sidde bag rattet

– Handle, uden at være bange for at falde om eller være pinlig

– Bruge offentlig transport – og måske endda nyde det

– Tro på, at du er god nok som du er (og jo mindre du tænker over det, jo bedre bliver du)

– Bruge mindre tid på at tænke på hvad andre tænker, mener og synes

Metakognitiv terapi – den mest effektive behandling af overtænkning der findes

Metakognitiv terapi er udviklet af Dr. Adrian Wells, professor på University of Manchester. Metakognitiv terapi anbefales af de britiske og norske sundhedsstyrelser, som den behandling der er mest effektiv til behandling af angstlidelser. Men behandlingen og effekten er den samme, uanset hvilken type af overtænkning der er tale om. Forskningen viser nemlig, at kilden til langt de fleste psykiske udfordringer ligger i det faktum, at vi bruger for meget tid på at gruble og bekymre os. Af de klienter der går i behandling med metakognitiv terapi kommer 85 % igennem, symptomfrie efter bare 6-10 sessioner.

 

.

 

 

Updating…
  • Ingen varer i kurven.