Metakognitiv terapi – en effektiv metode mod angst

Metakognitiv terapi er en nyere og virkelig effektiv metode mod angst, stress og depression – og andre psykisk belastende lidelser. Metoden er udviklet af Dr. Adrian Wells, professor på University of Manchester. Metakognitiv terapi anbefales af den britiske sundhedsstyrelse, som den behandling der er mest effektiv til behandling af angstlidelser. 85 % kommer hurtigt videre i deres liv, angstfrie efter bare 4-6 sessioner.

Metakognitiv terapi er anderledes end andre terapiformer

I metakognitiv terapi arbejder man på en måde, som er meget forskelligt fra den måde, som de fleste andre psykoterapeuter og psykologer arbejder på. I metakognitiv terapi interesserer man sig nemlig ikke så meget for de hændelser i fortiden, der har udløst tilstanden. Man bruger også kun meget lidt tid på at kigge på indholdet i tankerne (det kognitive indhold). Fokus ligger på at skabe bevidsthed omkring hvordan vi regulerer vores tanker og følelser, udfordre fejlagtige tankemæssige antagelser, og at tilegne sig bedre selvregulering.

Tanker i sig selv, er ikke noget problem Kontaktknap, ny

Du lærer hurtigt, at tanker i sig selv ikke er noget problem. Tanker er mentale konstruktioner, der ikke har anden værdi, end den vi tillæger dem. Problemet ligger i hvad du gør med tankerne, når de opstår. Om du inviterer dem indenfor på kaffe, kage og masser af opmærksomhed – eller om du afviser dem venligt, men bestemt. Som en irriterende nabo, der hele tiden banker på din dør. Du lærer hurtigt, at rigtig mange tanker og følelser blot skal gelejdes videre, uden at få yderligere opmærksomhed.

Tanker er fuldstændig automatiserede. Det vil sige, at du ikke selv vælger hvilke tanker der dukker op i dit sind. Tanker kommer og tanker går i en konstant strøm. Sådan er det for alle mennesker. Men det er ikke alle mennesker, der bruger al deres vågne tid på at bekymre sig, gruble og rode med de negative tanker. Hos dem mister de negative tanker hurtigt deres kraft og energi. Tankerne får ikke lov til at sparke angsten i gang.

Hvad lærer jeg?

Essensen er, at man ikke nødvendigvis skal tro på, eller beskæftige sig med alt hvad man tænker. De tanker der ikke får opmærksomhed, forsvinder nemlig helt af sig selv. Sådan er vores hjerne indrettet. Fuldstændig på samme måde som en togstrækning der ingen passagerer har, bliver nedlagt af staten.

Hvis du har et sår på knæet, heler det så, hvis du hele tiden piller i det og roder med det? Nej, vel! På samme måde skal du lære, at hvis du bruger mindre tid og opmærksomhed på alle de negative tanker, bekymringer og grublerier, der hidtil har optaget dig det meste af din vågne tid (gætter jeg på) så forsvinder de på magisk vis af sig selv.

Metakognitiv terapi er primært baseret på øvelser og udforskning. Du vil opleve det mere som undervisning eller et kursus, end som egentlig terapi. Du skal være indstillet på, at du både i sessionerne – men også hjemme – skal øve dig. Fuldstændig ligesom hvis du havde besluttet dig for at lære at spille på et nyt instrument.

Hvad får jeg ud af det?

Du skal regne med at du skal bruge 4-6 sessioner, før du er ude af din angst. Den tid du tidligere har brugt på at være fanget af angsten, kan du derefter bruge på fx at:

  • Leve livet, uden hele tiden at være bange for hvornår det næste angstanfald kommer
  • Rejse, uden at være bange for både udturen, hjemturen – og alt det der ligger ind imellem
  • Køre i elevator, uden at tro at du skal dø
  • Deltage i fødselsdage, arrangementer og sociale sammenkomster – uden problemer
  • Køre på motorvej – og selv sidde bag rattet
  • Handle, uden at være bange for at falde om eller være pinlig
  • Bruge offentlig transport – og måske endda nyde det

Du vil også vide at:

  • Du selv har stor indflydelse på hvor meget tid og opmærksomhed dine (negative) tanker skal have
  • Uhensigtsmæssige tankemønstre kun opstår, når vi mangler viden om hvad vi skal gøre ved dem
  • Angstsymptomer opstår, når du bruger tid og opmærksomhed på dem (de skal ikke fodres)
  • Du fremover har teknikker i værktøjskassen, der kan fastholde din mentale sundhed

 

.

 

 

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.