Metakognitiv terapi – en effektiv metode mod angst

Metakognitiv terapi er en effektiv metode mod angst, stress og depression. Metoden er udviklet af Dr. Adrian Wells, professor på University of Manchester. Metakognitiv terapi anbefales af den britiske sundhedsstyrelse, som den behandling der er mest effektiv til behandling af angstlidelser.

Metakognitiv terapi er en effektiv metode mod angst, stress og depression

Metakognitiv terapi

 

Metakognitiv terapi  falder ind under gruppen af korttidsterapier, fordi den er effektivt og virker hurtigt. Sammen med HeartMath meditation, der målrettet sigter på at få restitueret og beroliget nervesystemet, vil den metakognitive terapi hurtigt give klienten en oplevelse af at kunne styre (negative) tanker og følelser.

 

Hos HeartTeam kombinerer jeg HeartMath biofeedback meditation med den metakognitive terapi. Disse to terapier understøtter hinanden perfekt. De begge er nemme at lære, hurtigtvirkende og effektive, også på den lange bane.

 

Metakognitiv terapi er anderledes end andre terapiformer

I metakognitiv terapi arbejder man sammen med klienten på et tankeplan, som er meget forskelligt fra det plan, som de fleste andre psykoterapeuter og coaches arbejder på. I metakognitiv terapi interesserer man sig nemlig ikke så meget for de hændelser der har udløst tilstanden. Man bruger også kun meget lidt tid på at bearbejde indholdet i tankerne (kognitivt indhold). Fokus i terapien ligger på at opklare og ændre uhensigtsmæssige tankeprocesser. Det er nemlig dem som skaber og vedligeholder symptomerne og den dårlige psykiske trivsel.

 

På denne måde lærer klienten at tage ansvar for sine tanker. Man lærer hvilke tanker der er værd at gå ind i og hvilke der blot skal have lov til at være i fred, uden at få yderligere opmærksomhed. Tanker er nemlig automatiserede. Det vil sige, at vi ikke selv vælger hvilke tanker der dukker op i vores sind. Tanker kommer og tanker går. Men ved hjælp af metakognitiv træning kan man lære, at det kun er de tanker vi vælger at rode med eller dykke ned i, der tager bolig i vores tankesind (uden at betale husleje). Devisen er, at man ikke nødvendigvis skal tro på alt hvad man tænker. De tanker der ikke får opmærksomhed, forsvinder nemlig helt af sig selv.

 

Metakognitiv terapi er i vid udstrækning baseret på mind training og udforskning. Det vil sige, at der både i sessionerne – men også som hjemmetræning – skal øves med konkrete værktøjer. Man skal altså være indstillet på, at der både skal arbejdes med meditation samt med øvelser imellem sessionerne. Det kan, som udgangspunkt, lyde overvældende, at man selv skal arbejde med og gøre en indsats. De fleste af os vil rigtig gerne bare “fixes”. Men resultaterne viser sig i løbet af kort tid, og derfor vil sessionerne og træningen hurtigt blive noget som man ser frem til.

 

 

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.