Sig farvel til stressen med biofeedback, og få dit liv tilbage

– Kender du det? Du har pandehår i nakken, din krop er lettere uplejet og du har småondt i kroppen. Du har haft fuld skrue på i flere måneder. Der har hverken været tid til kæresten, kvalitetstid med børnene, vennerne, fritidsaktiviteter – og mindst af alt – tid til dig selv. Du bider lidt af kollegerne og børnene og er begyndt at vælge sociale og hyggelige aktiviteter fra.

Måltiderne består mest af hurtige løsninger og du har sikkert ikke fået ringet til eller besøgt dine forældre i månedsvis. I morges havde du måske svært ved at huske hvad pigen i receptionen hedder og det er sket mere end én gang den sidste måned, at du har glemt om det var din eller kærestens tur til at hente unger.

Sig farvel til stress1

Sig farvel til stress1

Hos HeartTeam bruger jeg biofeedback mod stress. Mere end 85 % af mine klienter kan mærke en positiv ændring på deres stress-symptomer, allerede efter første behandling. Det giver håb. For er der noget man er bange for når man har stress, så er det at det aldrig går væk – og at livet for altid vil føles som om man ligger i overhalingsbanen.

Hvis du kan genkende dig selv, bare lidt, i ovenstående beskrivelse, så kunne det være tegn på at dit nervesystem er overbelastet – og at du muligvis har stress i større eller mindre grad.

Måske har du selv svært ved at identificere hvorfor du har det som du har det? Så slemt er det da heller ikke. Og du plejer da at kunne klare mosten og tempoet. Men din krop er fuldstændig ligeglad med, om det der stresser dig er stort eller småt. Den genkender det bare som stress. Den menneskelige krop kan nemlig ikke skelne imellem en stor fare eller en lille fare. Uanset årsagen, så starter stressresponset, der påvirker kroppen på en ret forudsigelig måde. Måske har der været mange små ting, der hver for sig synes uskyldige – men som sammenlagt har fået læsset til at vælte.  Og måske har du været stærk alt for længe?

En typisk stressreaktion

En typisk stressreaktion, som de fleste af os oplever masser af gange hver dag, begynder med at en kaskade af ca. 1.400 biokemiske stoffer udløses i din krop. Hvis der ikke tages hånd om disse reaktioner ældes vi hurtigere, vores kognitive funktioner nedsættes, vores energi drænes og vi mister langsomt vores effektivitet og mentale klarhed.

Mange mennesker ved ikke selv at de har stress. Vi kan have masser af fysiske tegn på stress, og alligevel være fuldstændig uvidende om det, fordi vi er blevet fartblinde. Nogle mennesker tilpasser sig i så vid udstrækning, at stress er gået hen og blevet en normaltilstand.

Små belastninger ophobes og forringer langsomt vores mentale og følelsesmæssige klarhed og vores sundhed generelt. Det der til sidst får filmen til at knække kan være en lille ting der får bægeret til at flyde over. En dårlig eller uhensigtsmæssig beslutning, en voldsom overreaktion på noget tilsyneladende ubetydeligt, eller en helt uventet følgesygdom, der ikke umiddelbart tolkes som stress.

Sig farvel til stress2

Sig farvel til stress2

Hvorfor stress kan få smarte mennesker til at gøre dumme ting!

Stress forårsager det som hjerneforskere kalder kortikal hæmning. Fænomenet forklarer, hvorfor intelligente mennesker gør dumme ting. Kort fortalt, så hæmmer stress en lille del af din kognitive hjerne, så du ikke fungerer optimalt. Man kan sige, at den kognitive hjerne lukker ned, eller bliver ”kidnappet” af din følelseshjerne, så vi ikke kan tænke hverken rationelt, kreativt eller smart. Når det sker, så er du overladt til dine følelser og så gør og siger man nemt dumme ting. Og selv om man lover sig selv, at NU sker det ikke igen, så lever følelserne deres eget liv – og lytter ikke til fornuft.

Heldigvis er din krop så intelligent, at den selv er i stand til at reparere skaderne i hjernen, når du er ude på den anden side af stressen igen. Hjernen er plastisk og med den rette behandling, kommer man sig helt.

Kan vi kontrollere stressen?

Ja! Vi kan rent faktisk kontrollere, hvordan vi reagerer på stress.
 Vi behøver ikke altid at være ofre for vores egne følelser, tanker og holdninger. Et langt stykke hen af vejen kan vi styre hvordan vi reagerer på stress, og vi kan blive mere bevidste over for stressende situationer, og hvordan de påvirker os. Med HeartMath biofeedback mod stress lærer du at holde dig selv i balance, hele tiden.

HeartMath biofeedback mod stress sætter os nemlig i stand til at ændre kurs, inden stressen får lov til at manifestere sig som en fysisk, psykisk eller følelsesmæssig udfordring der overvælder os. HeartMath biofeedback mod stress er en enkel, videnskabeligt baserede løsning, som træner folk i at kontrollere og redefinere  deres eget stressrespons.

Stress kan opleves som en voldsom tsunami der kommer tordnende imod os. Men vi kan lære at stoppe op, inden vi surfer ud på en reaktionsbølge. Og som ved almindelig surfing, så kræver det træning. Den bedste strategi er at håndtere stress her og nu – og tage hånd om det, inden det går galt.

Jeg slapper af – senere.

Millioner af mennesker bruger – uden held – den tilgang til stress, der handler om at give den fuld gas fra mandag til fredag uden pauser, for så at bilde sig selv ind, at de skal slappe af senere. Men ”senere” bliver hele tiden udskudt.

De tror, at de kan vente til weekenden, ferien, næste måned, når projektet er slut, den nye kollega er blevet ansat, barnet har smidt bleen eller er  flyttet hjemmefra. Men vi har ikke råd til at udskyde vores egen indre balance.

Vores kroppe kan ikke tåle at have stressresponset aktiveret konstant og det er os og vores helbred der i sidste ende bliver taberne. Vi skal have små pauser, helst smurt ud over hele dagen, hvor vi restituerer os selv.

Sig farvel til stress4

Sig farvel til stress4

Første skridt i behandlingen

Behandlingens første skridt er at afdække graden af belastning. Altså grunden til at stressen er dukket op som en tyv i natten. Der er vil altid være hændelser, årsager og omstændigheder, der sammenlagt har givet en for stor belastning. Det får nervesystemet til at låse sig fast i et default mode der hedder FARE.

Sammen afdækker vi belastningsgraden, inden de første symptomer på stress viste sig. Det medfører altid en lettelse hos den stressramte, fordi årsagen til stressen pludselig bliver tydelig og mere forståelig.

Stress er IKKE et tegn på svaghed, men et tegn på at kroppen har været udsat for belastninger – bevidst eller ubevidst – i alt for lang tid. Der er altid en årsag til at vi får stress, det er ikke en tilstand der dukker op ud af det blå.

Næste skridt

Næste skridt, der introduceres allerede ved første session, er biofeedback meditation. Biofeedback sigter målrettet mod at få løst op for det fastlåste nervesystem. Allerede efter første behandling er der tydelige tegn på bedring. Det er med til at give håb. De stressende tanker og følelser, der før stod i kø, vil være trådt mere i baggrunden. Åndedrættet er roligere – og de fysiske symptomer fra kroppen er mindsket eller helt væk.

Når først nervesystemet er kommet tilbage i sin mere naturlige tilstand med biofeedback, starter terapien/coachingen. Målet er at skabe bevidsthed om de tanker og følelser der tidligere har styret tilværelsen i en uheldig retning. Vi kan nemlig ikke ændre ting vi ikke er bevidste om. Selv små ændringer i adfærden og måden at opleve livet på, kan give meget store ændringer ift. livsglæde, mening og følelsen af at høre til i verden.

 

Sig farvel til stress5

Sig farvel til stress5

Din indsats

Du skal være indstillet på, at behandlingerne kun virker, hvis du er committet til at arbejde med tingene hjemme, imellem samtalerne. Det betyder, at du skal afsætte 2 x 10 minutter til træning af biofeedback mod stress daglig og være villig til at integrere små øvelser i din hverdag. Men bare rolig – du bliver hurtigt afhængig og vil ikke undvære det. Til gengæld kan jeg så garantere, at du hurtigt vil få det bedre.

Du kan læse mere om hvad mine klienter siger om behandlingerne her:

Du kan kontakte mig for at bestille en tid her:

 

 

 

 

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.