Effektiv korttidsbehandling af angst

Angst er en tilstand der hurtigt kan gøre livet næsten ubærligt og som kan forvandle et helt normalt liv, til et liv der konstant kredser om en angst for angsten. Mange af ens tanker starter pludselig med et “hvad nu hvis….” og verden udvikler sig over tid, til et farligt sted at være.

Er du en af dem der konstant skanner, for at mærke efter, hvordan du har det? Værre eller bedre end i går? Kredser dine tanker konstant om angsten, der medfører at du grubler og bekymrer dig alt for meget? Har du forskellige fysiske symptomer, der skræmmer dig og som suger din opmærksomhed til sig? Er du på Google hver dag – især sent om aftenen og om natten – for at forsøge at berolige dig selv, men uden det store held? Undgår du i stigende grad helt almindelige ting som rejser, transport, sammenkomster eller familiefødselsdage? Har du svært ved at sove alene, gå ud og handle, gå i bad uden at døren står vidt åben, køre bil (slet ikke på motorvej) eller at tage offentlig transport?

Er du bange for at du aldrig får det bedre?

Hvis du kan genkende bare noget af  ovenstående, som er en beskrivelse af nogle af de typiske symptomer på angst, så er det en god idé at læse videre. Du behøver nemlig ikke at være bange for aldrig at få det bedre. Angst kan der gøres noget ved.

De fleste af mine klienter behøver kun 5-6 sessioner for at være godt videre og kunne sige endegyldigt farvel til deres angst. Du kan vælge at blive behandlet i klinikken i Gentofte – hvor jeg har både individuel behandling og behandling i grupper – eller online, hvis du bor langt væk eller har svært ved at forlade dit hjem.

Ny forskning omkring angst og dens årsager

Kontaktknap, ny

Den nyeste forskning omkring angst fra England og Norge er banebrydende. Den viser, at det er den store mængde af tid og opmærksomhed, du bruger på bekymringer, negative tanker og grublerier, der er den egentlige årsag til at du har det dårligt. Alle mennesker har nemlig negative tanker, det er helt normalt. Men det er ikke alle mennesker der bruger en god del af deres vågne tid på at beskæftige med dem.

Og selv om du virkelig gerne vil holde op med at have det sådan, så er den dårlige nyhed, at det ikke er en tilstand du rationelt kan tænke sig ud af. Tvært imod, så er det at du konstant tænker over hvorfor du har det sådan, hvordan du kan få det bedre, hvorfor det lige er dig der har det sådan og hvornår det næste angstanfald kommer, med til at vedligeholde din angst.

Hvad nu hvis jeg aldrig får det bedre?

8 ud af 10 af samtlige mine klienter kan mærke en positiv ændring på deres symptomer, allerede efter første behandling. Det giver håb. For er der noget man er bange for når man har angst, så er det at man aldrig får det bedre. Eller at angsten skal udvikle sig, så man får en “rigtig” psykisk sygdom eller bliver alvorligt fysisk syg, af at have alle de opslidende symptomer.

Hvis du bøvler med angst, er du bestemt ikke alene. Hver fjerde eller femte danskere vil på et eller andet tidspunkt i livet opleve angst. Angst er en tilstand, der kan gøre livet næsten ubærligt at leve og som kan medføre stor social isolation. Det er en følelse af at miste kontrollen med sit liv, og med alt det der før var “normalt”.

Du kan ikke tænke dig ud af angsten

For andre mennesker kan symptomerne på angst synes irrationelle, uforståelige og helt ude af proportioner med virkeligheden. Men for dig der oplever angsten, er det mere end virkeligt.  Hele kroppens alarmsystem er tunet ind på kamp eller flugt. Din rationelle hjerne (pandelapperne) er sat fuldstændig ud af spillet – og du er uden for rækkevidde af sund fornuft. Du er fuldstændig i dine følelsers vold – og det er ikke noget rart sted at være. Det gælder, uanset hvilken type angst du lider af.

I løbet af kort tid vil hele dit nervesystem køre på fuldt blus, og sende signaler ud til kroppen om, at verden er farlig. Pludselig er du i konstant alarmberedskab og din krop får aldrig rigtig mulighed for at restituere sig. Det er en tilstand du ikke kan tænke dig ud af, på et rationelt niveau og inden du får set dig om, er det at være i konstant alarmberedskab blevet kroppens normaltilstand.

Bekymringer, grublerier og negative tanker

Oven i det – og ikke mindst på grund af det – kæmper du med bekymringstanker om fremtiden og grublerier om fortiden. Et lille rødt mærke på armen kan blive til et sikkert tegn på kræft. Kommer kæresten 5 minutter for sent, ligger han helt sikkert død på motorvejen. Politiet ringer på lige om lidt. Var det ikke en sirene fra en ambulance jeg hørte lang væk? Jeg skal være alene resten af mit liv. Huset skal sælges, børnene vokser op som kriminelle, fordi de ingen far har haft – osv. osv. Der opstår et pinefuldt bombardement af negative tanker, som du ikke kan aflede med viljens kraft eller fornuften. Hos nogle mennesker kører disse bekymringer og grublerier i næste alle vågne timer.

Hvorfor udvikler nogle mennesker angst – og andre ikke?

Den type af tanker, der kan sparke døren ind til angsten, opstår hos os alle i større eller mindre grad. Det er helt normalt. De kaldes triggere, og kan udløse en strøm af bekymringer, grublerier, negative tanker, følelser og fysiske symptomer. Triggerne bliver der skruet op for hos os alle, når vi i perioder er ekstra belastede. Hos mennesker der ikke lider af angst, vil triggerne hurtigt miste deres kraft, løbe tør for brændstof – og opmærksomheden vil naturligt rette sig imod noget andet.  Men har du angst, tror du ikke at det kan lade sig gøre at styre tankerne, følelserne og de fysiske fornemmelser. Du bliver til en lille båd uden sejl og ror, der bliver kastet rundt på et stormfuldt hav. Når det har stået på tilstrækkelig længe, mister kroppen sin evne til at restituere sig og angsten bliver mere eller mindre til en normaltilstand. Vores krop og sind kan ikke mere slappe af og er i konstant alarmberedskab.

Behandlingen

Det første skridt vi tager sammen, sigter målrettet imod at få løst op for dit belastede nervesystem, og tage hånd om alle de fysiske symptomer du kæmper med. For rigtig mange med angst, er de fysiske symptomer det mest belastende. Det er her HeartMath meditation introduceres. At lære at bruge HeartMath  handler ikke om at sidde i halvmørke, i lotusstilling, med en røgelsespind i øret i timevis. Glem alt om traditionel meditation, hvor du skal sidde og betragte de tanker, du i forvejen kæmper så meget med. HeartMath er en moderne, vestlig metode mod angst, stress og depression, der kun tager 10 minutter. Det er en helt simpelt teknik og alle kan lære det. Allerede efter vores første session, vil du mærke tydelige tegn på bedring. Det er med til at give dig håb. De angste tanker og følelser, der før stod i kø, vil være trådt mere i baggrunden. Dit åndedræt er roligere – og de fysiske symptomer fra din krop er mindsket eller helt væk.

Metoden er udviklet af The HeartMath Institute i Californien, og er noget af det mest effektive og simple mod angstsymptomer. Det er denne metode jeg har arbejdet med igennem mere end 10 år. Det er bl.a den fortsatte anvendelse af metoden der gør at angsten ikke vender tilbage. Selve øvelsen, der beroliger nervesystemet, tager kun 10 minutter og alle kan lære det, selv mindre børn.

Metakognitiv terapi

I den metakognitiv terapi arbejder vi med at gøre dig mere bevidst, om de tanker og følelser, der tidligere har styret dit liv i en uheldig retning. Alle mennesker har negative tanker, bekymringer og grublerier. Det er fuldstændig normalt. Det er, som sagt, først når vi begynder at beskæftige os overdrevent med de negative tanker, bekymringerne og grublerierne, at de får magt over os. I vores samtaler lærer du, ved hjælp af metakognitive værktøjer, at tage styringen over dine tanker tilbage. At lade de tanker, der ikke bidrager med noget, være – uden at give dem opmærksomhed. Med andre ord: Du lærer at “lade lortet være”.

Metakognitiv terapi er en enormt effektiv terapiform, hvor du hurtigt vil opleve at få mere ro, klarere tanker og mere energi. Selv små ændringer i din måde at tænke på og måde at opleve livet på, kan give meget store ændringer ift. livsglæde, mening og følelsen af at høre til i verden.

Metakognitiv terapi er den mest udbredte i forhold til behandlingen af angst i Norge og anbefales af den britiske sundhedsstyrelse, som den behandling der er mest effektiv til behandling af angstlidelser. HeartMath meditation, der er en videnskabelig udviklet metode mod angst, stress og depression, har igennem de sidste 3 årtier hjulpet tusindvis af mennesker tilbage til et godt liv.

Din indsats

Du skal være indstillet på, at behandlingerne kun virker, hvis du bruger tid på at øve dig hjemme – imellem samtalerne. Det betyder, at du skal afsætte 3 x 10 minutter til træning af HeartMath og øve dig i arbejde med små træningsøvelser. Behandlingen er ikke traditionel terapi, hvor vi bruger tiden på at gå tilbage og beskæftige os med fortiden og du skal selv yde en indsats. Men bare rolig. Du bliver hurtigt afhængig og vil ikke undvære det. Til gengæld kan jeg garantere, at du hurtigt vil få det bedre.

Priser

En session varer 1 time og koster kr. 1.000,-.
Indledende session er dog altid på 1,5 time og koster det samme.

For virksomheder er prisen kr. 1.100,- plus moms pr. time.

De fleste klienter har brug for et sted mellem 5 og 6 sessioner.

Tidsbestilling

Du kan selv bestille tid lige her: Book tid

Der er mulighed for behandling i Gentofte – eller på Skype, hvis du bor i andre dele af landet, eller har svært ved at forlade dit hjem.

 

 

 

 

 

 

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.