Effektiv korttidsbehandling af angst

– Siger du ind imellem nej tak til rejser, sammenkomster med kollegerne, fester eller familiefødselsdage? Har du svært ved at sove alene, gå i et supermarked, gå i bad uden at døren står vidt åben, køre bil (og slet ikke på motorvej), spise når nogen ser på eller at tage toget? Skanner du hele tiden dig selv, for at mærke efter, hvordan du har det? Bedre eller værre end i går? Ikke fordi du ikke har lyst, men fordi du er bange for at aktivere din angst? Kredser dine tanker konstant om “hvad nu hvis…..” – og bruger du rigtig meget tid på Google (især sent om aftenen og om natten) for at forsøge at berolige dig selv, men uden det store held?

Hvis du kan genkende bare en del af ovenstående, så skal du læse videre nu. Behandlingen er lige effektiv, uanset om du vælger at blive behandlet via Skype, i gruppeterapi eller individuelt. 80 % behøver nemlig kun 5-6 sessioner for at være godt videre og kunne sige endegyldigt farvel til deres angst.

Derfor har du det dårligt

Den nyeste forskning omkring angst fra England og Norge er banebrydende. Den viser, at det er den store mængde af tid og opmærksomhed, du bruger på bekymringer, negative tanker og grublerier, der er den egentlige årsag til at du har det dårligt. Alle mennesker har nemlig negative tanker, det er helt normalt. Men det er ikke alle mennesker der bruger en god del af deres vågne tid på at beskæftige med dem.

Og selv om du virkelig gerne vil holde op med at have det sådan, så er den dårlige nyhed, at det ikke er en tilstand du rationelt kan tænke sig ud af. Tvært imod, så er det at du konstant tænker over hvorfor du har det sådan, hvordan du kan få det bedre og hvorfor det lige er dig der har det sådan, med til at vedligeholde din angst. Den gode nyhed er, at det kan der gøres noget ved.

Hvad nu hvis jeg aldrig får det bedre?  

8 ud af 10 af samtlige mine klienter kan mærke en positiv ændring på deres symptomer, allerede efter første behandling. Det giver håb. For er der noget man er bange for når man har angst, så er det at man aldrig får det bedre. Eller at angsten skal udvikle sig, så man får en “rigtig” psykisk sygdom eller bliver alvorligt fysisk syg, af at have alle de opslidende symptomer.

Hvis du bøvler med angst, er du bestemt ikke alene. Hver fjerde eller femte danskere vil på et eller andet tidspunkt i livet opleve angst. Angst er en tilstand, der kan gøre livet næsten ubærligt at leve og som kan medføre stor social isolation. Det er en følelse af at miste kontrollen med sit liv, og med alt det der før var “normalt”.

Symptomer på angst

Måske oplever du at angsten opstår helt uden varsel. Det kalder man panikangst. For andre er angsten en konstant medspiller, der præger næsten alle aspekter af livet. Det kalder man generaliseret angst. Socialangst er en tilstand, hvor du er er angst for at være sammen med andre mennesker og derfor trækker dig fra socialt samvær. Selv om du har stor lyst til at være sammen med andre, føler du dig kejtet, klodset og forkert, og er bange for hvad andre tænker om dig.

Symptomerne kan være, at dit hjerte hamrer i brystet og hænderne bliver klamme. Det kan føles som om verden trænger sig ind på livet af dig, eller at verden er uvirkelig. Du kan opleve at alting flimrer, få kvælningsfornemmelser og være reelt bange for at dø. Noget er gået galt og hele dit nervesystem reagerer, som om der var 50 sultne løver i hælene på dig. For mange bliver symptomerne så konstante, at det begynder næsten før man har åbnet øjnene om morgenen.

Sygdomsangst og OCD med tvangstanker eller tvangshandlinger er andre aspekter af angst. I grelle tilfælde kan de begrænse livet til noget der næsten ikke er værd at leve. Uanset hvilken type du kæmper med, er behandlingen stort set den samme. Du skal lære at bruge mindre tid og opmærksomhed på at gruble og bekymre dig og  – ikke mindst – få flyttet din opmærksomhed fra hele tiden at skanne dit indre, til at bruge din energi og opmærksomhed på verden omkring dig.

For andre mennesker kan symptomerne synes irrationelle, uforståelige og helt ude af proportioner med virkeligheden. Men for dig der oplever angsten, er det mere end virkeligt. Hele kroppens alarmsystem er tunet ind på kamp eller flugt. Din rationelle hjerne (pandelapperne) er sat fuldstændig ud af spillet – og du er uden for rækkevidde af sund fornuft.

I løbet af kort tid vil hele dit nervesystem køre på fuldt blus, og sende signaler ud om, at verden er et farligt sted at være. Pludselig er du i konstant alarmberedskab og din krop får aldrig rigtig mulighed for at restituere sig. Det er en tilstand du ikke kan tænke dig ud af, på et rationelt niveau og inden du får set dig om, er det at være i konstant alarmberedskab blevet kroppens normaltilstand.

Bekymringer, grublerier og negative tanker

Oven i det – og ikke mindst på grund af det – kæmper du  formentlig med bekymringstanker om fremtiden og grublerier om fortiden. Et lille rødt mærke på armen kan blive til et sikkert tegn på kræft. Kommer kæresten 5 minutter for sent, ligger han helt sikkert død på motorvejen. Politiet ringer på lige om lidt. Var det ikke en sirene fra en ambulance jeg hørte lang væk? Jeg skal være alene resten af mit liv. Huset skal sælges, børnene vokser op som kriminelle, fordi de ingen far har haft – osv. osv. Der opstår et pinefuldt bombardement af negative tanker, som du ikke kan aflede med viljens kraft eller fornuften. Hos nogle mennesker kører disse bekymringer og grublerier i næste alle vågne timer.

Hvorfor udvikler nogle mennesker angst – og andre ikke?

Den type af tanker, der kan sparke døren ind til angsten, opstår hos os alle i større eller mindre grad. Det er helt normalt. De kaldes triggere, og kan udløse en strøm af bekymringer, grublerier, følelser og fysiske symptomer. Triggerne bliver der skruet op for hos os alle, når vi i perioder er ekstra belastede. Hos mennesker der ikke lider af angst, vil triggerne hurtigt miste deres kraft, løbe tør for brændstof – og opmærksomheden vil naturligt rette sig imod noget andet.  Men har du angst, tror du ikke at det kan lade sig gøre at styre tankerne, følelserne og de fysiske fornemmelser. Du bliver til en lille båd uden sejl og ror, der bliver kastet rundt på et stormfuldt hav. Når det har stået på tilstrækkelig længe, mister kroppen sin evne til at restituere sig og angsten bliver mere eller mindre til en normaltilstand. Vores krop og sind kan ikke mere slappe af og er i konstant alarmberedskab.

BehandlingenKontaktknap, ny

Det første skridt vi tager sammen, sigter målrettet imod at få løst op for dit belastede nervesystem, og tage hånd om alle de fysiske symptomer du kæmper med. For rigtig mange med angst, er de fysiske symptomer det mest belastende. Det er her HeartMath metoden introduceres. At lære at bruge HeartMath  handler ikke om at sidde i halvmørke, i lotusstilling, med en røgelsespind i øret i timevis. Glem alt om traditionel meditation, hvor du skal sidde og betragte de tanker du kæmper så meget med. HeartMath er en moderne, vestlig metode mod angst, stress og depression, der kun tager 10 minutter. Det er en helt simpelt teknik og alle kan lære det. Allerede efter vores første session, vil du mærke tydelige tegn på bedring. Det er med til at give dig håb. De angste tanker og følelser, der før stod i kø, vil være trådt mere i baggrunden. Dit åndedræt er roligere – og de fysiske symptomer fra din krop er mindsket eller helt væk.

Metoden er udviklet af The HeartMath Institute i Californien, og er noget af det mest effektive og simple mod angstsymptomer. Det er denne metode jeg har arbejdet med igennem mere end 10 år. Det er bl.a den fortsatte anvendelse af metoden der gør at angsten ikke vender tilbage. Selve øvelsen, der beroliger nervesystemet, tager kun 10 minutter og alle kan lære det, selv mindre børn.

Metakognitiv terapi

I den metakognitiv terapi arbejder vi med at gøre dig mere bevidst, om de tanker og følelser, der tidligere har styret dit liv i en uheldig retning. Alle mennesker har negative tanker, bekymringer og grublerier. Det er fuldstændig normalt. Det er, som sagt, først når vi begynder at beskæftige os overdrevent med de negative tanker, bekymringerne og grublerierne, at de får magt over os. I vores samtaler lærer du, ved hjælp af metakognitive værktøjer, at tage styringen over dine tanker tilbage. At lade de tanker, der ikke bidrager med noget, være – uden at give dem opmærksomhed. Med andre ord: Du lærer at “lade lortet være”.

Metakognitiv terapi er en enormt effektiv terapiform, hvor du hurtigt vil opleve at få mere ro, klarere tanker og mere energi. Selv små ændringer i din måde at tænke på og måde at opleve livet på, kan give meget store ændringer ift. livsglæde, mening og følelsen af at høre til i verden.

 

Metakognitiv terapi er den mest udbredte i forhold til behandlingen af angst i Norge og anbefales af den britiske sundhedsstyrelse, som den behandling der er mest effektiv til behandling af angstlidelser. HeartMath, der er en videnskabelig udviklet metode mod angst, stress og depression, har igennem de sidste 3 årtier hjulpet tusindvis af mennesker tilbage til et godt liv.

Din indsats

Du skal være indstillet på, at behandlingerne kun virker, hvis du bruger tid på at øve dig hjemme – imellem samtalerne. Det betyder, at du skal afsætte 3 x 10 minutter til træning af HeartMath og øve dig i arbejde med små træningsøvelser. Men bare rolig – du bliver hurtigt afhængig og vil ikke undvære det. Til gengæld kan jeg så garantere, at du hurtigt vil få det bedre.

Priser

En session varer 1 time og koster kr. 1.000,-.
Indledende session er dog altid på 1,5 time og koster det samme.

For virksomheder er prisen kr. 1.100,- plus moms pr. time.

De fleste klienter har brug for et sted mellem 5 og 6 sessioner.

Tidsbestilling

Du kan selv bestille tid lige her: Book tid

Der er mulighed for behandling i Gentofte – eller på Skype, hvis du bor i andre dele af landet, eller har svært ved at forlade dit hjem.

 

 

 

 

 

 

Updating…
  • Ingen produkter i kurven.